Recessie stimuleert tarievenstrijd
Linus Hesselink
Alternatieven voor het `uurtje factuurtje' worden steeds belangrijker,
nu bedrijven mede door de recessie steeds vaker shoppen bij het
inschakelen van advocatenkantoren. Bovendien maken ze steeds meer
onderscheid tussen het uitbesteden van complex en simpel juridisch
werk. Sinds de recessie lopen de meningen van bedrijven en
advocatenkantoren over wat een redelijk tarief is verder uiteen. En
voor het werk van stagiaires wordt te veel betaald - vinden de
bedrijven én advocatenkantoren. Managing partners van de kantoren
zeggen dat de opleiding nu eenmaal geld kost, general counsels van de
bedrijven zeggen dat dat dan ten koste zou moeten gaan van de winst van
de partners. Dit zijn enkele conclusies uit het onderzoek Trends in de
commerciële juridische dienstverlening, dat in opdracht van het
advocaten- en notarissenkantoor EvershedsFaasen is uitgevoerd door
onder andere adviesbureau Boer & Croon. Aan het onderzoek werkten 13
managing partners van grote advocatenkantoren mee, evenals 86 general
en legal counsels van grote ondernemingen. Het rapport wordt vanmiddag
gepresenteerd tijdens het seminar The Clients' Revolution in Amsterdam.
Dit seminar wordt georganiseerd door Eversheds Faasen, met samenwerking
van Baskerville, Nyenrode en Boer & Croon. Deelnemers zijn
bedrijfsjuristen.
---
Nederlandse Orde van Advocaten