Gemeente Sneek
gemeentelijk armoedebeleid sneek en wymbritseradiel
Hoge waardering gemeentelijk armoedebeleid Sneek en Wymbritseradiel
De waardering voor het gemeentelijke armoedebeleid van de gemeenten
Sneek en Wymbritseradiel is hoog. Dit blijkt uit de resultaten van een
klanttevredenheidsonderzoek dat is gehouden onder de mensen die gebruik
maken van de gemeentelijke minimaregelingen. In dit onderzoek is
onderscheid gemaakt tussen de gemeente Sneek en de gemeente
Wymbritseradiel. De resultaten zijn vergeleken met die van een aantal
andere gemeenten, waar ditzelfde onderzoek is uitgevoerd, de zogenaamde
referentiegemeenten.
De respons op het onderzoek was hoog: voor Sneek 43% en voor
Wymbritseradiel 53%. Het grootste deel van de respondenten heeft een
AOW-uitkering, eventueel aangevuld met een klein pensioen. Het kleinste
deel is in loondienst of zelfstandig ondernemer.
Belangrijkste resultaten
Driekwart van de respondenten vindt dat de gemeente voldoende doet om
de minima te ondersteunen. Het overgrote deel heeft deze ondersteuning
ook nodig en voor twee van de drie sluiten de regelingen aan bij de
behoefte. Ruim de helft heeft de vergoedingen nodig om mee te kunnen
doen aan de maatschappij.
Er blijkt enige verdeeldheid te bestaan over de verhouding tussen het
beschikbare bedrag en de kosten. Bijna de helft is tevreden over de
hoogte, de overigen zijn minder tevreden over de hoogte. Bovendien is
men niet tevreden over het voorschieten van de kosten. Een kwart vindt
dat er teveel moeite gedaan moet worden voor een klein bedrag. Ruim een
vijfde vindt dat er te weinig is voor gezinnen met kinderen. Openheid
over een (te) laag inkomen is voor bijna de helft niet gewenst en een
kwart schaamt zich voor het gebruik van de minimaregelingen. Opvallend
is dat dit in mindere mate geldt voor de respondenten uit
Wymbritseradiel dan uit Sneek.
Over de medewerkers en de verschillende onderdelen van de
dienstverlening zijn de meeste mensen tevreden. De dienstverlening in
het algemeen, de bereikbaarheid en klantvriendelijkheid en de
informatievoorziening krijgen een ruime voldoende. Het cijfer voor
procedures en gebruik is iets lager, maar nog altijd voldoende (6,7).
Duidelijk is ook dat het respecteren van de privacy en de inspanning om
iemand zo goed mogelijk te helpen altijd leidt tot een hogere
waardering van de dienstverlening en het gemeentelijke minimabeleid.
Verbeterpunten
Aan de meeste verbeterpunten is reeds tegemoet gekomen. Op het gebied
van regelingen voor kinderen zijn de afgelopen jaren een aantal
voorzieningen toegevoegd. Zo kunnen ouders met kinderen ondersteund
worden door de Stichting Leergeld. In Sneek kunnen kinderen van 4 tot
en met 12 jaar gebruik maken van de vakantiepas en kunnen kinderen in
Wymbritseradiel gratis muziekles volgen. De verbeterpunten op het
gebied van informatievoorziening en (administratieve) procedures zijn
grotendeels opgelost via één formulier voor alle regelingen; minder
bewijslast voor uitkeringsgerechtigden en ouderen; en gerichte brieven.
De informatievoorziening via internet en email wordt sterk verbeterd
door deelname aan de website http://www.rechtop.nl/.
Andere verbeterpunten die uit het onderzoek naar voren komen, kunnen
leiden tot nieuw beleid en daarom worden deze punten als
aandachtspunten meegegeven aan de nieuwe gemeente.