Saxion
BR>
ma 27 september 2010
Wisseling van de wacht Saxion lectoraat Daltononderwijs
Op 30 september a.s. presenteert Saxion, Kenniscentrum
Onderwijsinnovatie, in Deventer haar nieuwe lector Daltononderwijs dr.
Patrick Sins. Tegelijkertijd neemt Saxion afscheid van Piet van der
Ploeg, de huidige lector in dit vakgebied.
De wisseling van de wacht vindt plaats tijdens een middagconferentie
over een van de belangrijkste principes van het Daltononderwijs:
samenwerking.
Scheidend lector Van der Ploeg was de afgelopen vier jaar lector bij
Saxion en heeft zich o.a. bezig gehouden met het actualiseren van de
visie op daltononderwijs, de wetenschappelijke onderbouwing van de
effectiviteit van Daltononderwijs en kwaliteitszorg bij Daltonscholen.
Hij zal tijdens zijn afscheidscollege een aantal kritische noten kraken
over het daltonprincipe `met elkaar werken en van elkaar leren'. Overal
in het onderwijs wordt geprobeerd leerlingen met elkaar te laten werken
en van elkaar te laten leren. Maar werkt samenwerkend leren wel in alle
gevallen en past het bij alle categorieën leerlingen? Hieraan verwante
vragen komen aan bod in de presentaties van vijf collega-onderzoekers
van Saxion. Van der Ploeg presenteert tevens zijn boek "Dalton Plan:
oorsprong en theorie van het daltononderwijs".
Dr. Patrick Sins, die op dit moment nog postdoctoraal onderzoeker is
bij de universiteit Utrecht en de universiteit Leiden, neemt het stokje
over van Van der Ploeg. Sins zal zich o.a. gaan richten op de verdere
wetenschappelijke onderbouwing van de daltonprincipes, maar
bijvoorbeeld ook de toepassing daarvan in het speciaal onderwijs.
Het lectoraat wordt financieel ondersteund door de landelijke
Daltonvereniging (NDV).
------------------------------------------ EINDE PERSBERICHT
------------------------------------
Meer informatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jan Auwke Diepenhorst,
directeur Saxion Kenniscentrum Onderwijsinnovatie, 0570-663075,
j.a.diepenhorst@saxion.nl.