Vrije Universiteit Amsterdam
Religie en mensenrechten: de inculturatie van mensenrechten in Ghana
* Startdatum: 29-09-2010
* Tijd: 13.45
* Locatie: Aula
* Titel: Religion and human rights: towards the inculturation of human
rights in Ghana
* Spreker: A.O. Atiemo
* Promotor: prof.dr. M.E. Brinkman prof.dr. G. ter Haar
* Onderdeel: Faculteit der Godgeleerdheid
* Wetenschapsgebied: Theologie en wijsbegeerte
* Evenementtype: Promotie
Abamfo Atiemo concludeert in zijn promotieonderzoek dat de ideeën,
afbeeldingen en symbolen van de volksreligies in Ghana een echt
`spiritueel kapitaal' vormen dat de belofte inhoudt de mensenrechten
een integraal onderdeel van Ghana's cultuur te maken, met diepe wortels
in een gemeenschappelijke wereldbeschouwing.
Atiemo ging na hoe locale religies en lokale culturele waarden kunnen
bijdragen, of nu al bijdragen, aan de inbedding van mensenrechten in
het huidige Ghana. Hij probeerde een convergentie te laten zien tussen
locale Ghanese religieuze en culturele waarden en internationale
mensenrechten. Deze intentie komt overeen met het groeiend besef dat de
erkenning van internationale mensenrechten verankerd dient te zijn in
de waardesystemen van de uiteenlopende culturen. De noodzaak voor zijn
onderzoek heeft alles te maken met het feit dat
mensenrechtenschendingen in Ghana vaak in verband worden gebracht met
de heersende volksreligies en gewoontes zoals toverkunst, rouwriten en
traditioneel leiderschap. Zijn studie bestrijdt het dwingend karakter
van deze verbinding.
Atiemo ging uit van de stelling dat de idee van mensenrechten, hoewel
modern in zijn normatieve vorm, niet onbekend is aan traditionele
culturen, inclusief de religieuze. Hij betoogt dat mensenrechten
`droomwaarden' belichamen, gemeenschappelijk aan heel de mensheid, die
denkers, wijzen en profeten van uiteenlopende naties en tijden, zagen
en preekten. Samenlevingen die niet zulke speciale profeten of denkers
hebben voortgebracht, bezitten vaak toch wel deze idealen, die dan vaak
worden verwoord in gezegden, wettelijke voorschriften en taboes. Soms
zijn ze ook verwerkt in riten.
Atiemo ontwikkelde als hermeneutisch framework een inculturatiemodel
van mensenrechten. Hij definieerde Inculturatie van mensenrechten als
`het proces waarin locale expressies van de wereldwijde cultuur van
mensenrechten op zodanige wijze worden gepresenteerd dat die
particuliere, locale versie in betekenis en praktijk overeenkomt met
andere, locale versies.' Als eerste ontdekte Atiemo dat inculturatie
van mensenrechten al plaatsvindt al in Ghana. Er zijn verscheidene
punten van affiniteit tussen locale, Ghanese culturele normen en de
normen van de internationale mensenrechten, die dit proces versterken.
De metafysische verbindingen die de locale wereldbeschouwing met zich
mee brengt, en de waarden die locale ideeën van menselijke waardigheid
oproepen, dienen als de basis van een locale mensenrechtencultuur die
goed aansluit bij het universele systeem van mensenrechten. Ten tweede
vond Atiemo dat traditionele, culturele normen originele ideeën
bevatten die de mens een bijzondere plaats toekennen als een uniek
soort dat een speciale respectvolle behandeling van zijn waardigheid
vergt. Als derde ontdekte hij dat een traditioneel behagen in de
waarden van gemeenschapsstabiliteit en harmonie maakt dat
mensenrechteninstellingen die niet-confronterende benaderingen
gebruiken, de meest geschikte instellingen zijn van wie slachtoffers
van mensenrechtenschendingen in Ghana hulp mogen verwachten. Ten slotte
ontdekte Atiemo dat de religieuze oriëntatie van de meeste Ghanezen hen
leidt tot een opvatting van mensenrechten die ook afgewogen
verantwoordelijkheden kent. Echt menselijk functioneren, dat is
verbonden met menselijke waardigheid in de Ghanese context, impliceert
ook de vaardigheid rechten en verantwoordelijkheden uit te oefenen.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam