Vogelbescherming Nederland
Nieuws september 2010
Vogelbescherming ondersteunt initiatief âIeder kind heeft recht op natuur!â
Dinsdag 28 september 2010
Op 28 september heeft Vogelbescherming het manifest `Ieder kind heeft
recht op natuur' ondertekend. Initiatiefnemers zijn IUCN, IVN en het
Natuurcollege. Het doel van dit manifest is om in de politiek aandacht
te vragen voor de groeiende kloof tussen natuur en kinderen. De
organisaties roepen iedereen op die vindt dat ieder kind recht heeft op
natuur een petitie te ondertekenen. Met behulp van deze petitie vragen
we de Nederlandse overheid zich sterk te maken voor opname van het
`recht op natuur' in het Wereldwijde Kinderrechtenverdrag en om nu al
te zorgen voor realisatie van het recht van kinderen op natuur.
Bijvoorbeeld door in steden natuurlijke omgevingen te realiseren waarin
kinderen veilig kunnen spelen.
Onderzoek bevestigt noodzaak natuur voor kinderen
Een groeiend aantal onderzoeken bevestigt wat veel mensen ook uit eigen
ervaring weten: dat kinderen natuur nodig hebben voor hun welzijn,
gezondheid (overgewicht), weerbaarheid en ontwikkeling
(concentratievermogen, motoriek, cognitief functioneren en sociale
ontwikkeling). Uit onderzoek blijkt ook, dat kindervaringen met de
natuur een basis vormen voor de ontwikkeling van natuur- en
milieuvriendelijk gedrag. Het is daarom mede in het belang van de
natuur en de samenleving, dat kinderen opgroeien met en in de natuur.
Kinderen zijn de toekomst
Ook Vogelbescherming Nederland vindt het belangrijk dat kinderen van nu
opgroeien met waardering en respect voor natuur. De kinderen van nu
zijn immers de bestuurders, politici, ondernemers en natuurbewaarders
van de toekomst. Als zij als kind de natuur leren waarderen en
respecteren, dan zullen zij zich daar ook als volwassene naar gedragen.
Terwijl juist nu de kloof tussen kinderen en natuur snel groeit!
Daarom moet ieder kind het recht krijgen op:
* toegang tot (kindwaardige) natuur in zijn of haar dagelijkse
leefomgeving;
* dagelijks buiten spelen in en met de natuur;
* de natuur uit eigen ervaring leren kennen, beleven, waarderen en
respecteren;
* de basis leren van (over)leven in en met de natuur;
* de oorsprong leren kennen van zijn/haar voedsel;
* een besef ontwikkelen van andere levensvormen en de onderlinge
samenhang van alle leven.
Teken nu de petitie `Ieder kind heeft recht op natuur!'
Maakt u zich ook zorgen over de snel groeiende afstand tussen kinderen
en de natuur?
Teken de petitie `Ieder kind heeft recht op natuur!'