Stichting Natuur en Milieu
Europees parlement zwakt voorstel voor zuinige bestelwagens af
28 september 2010 - Onder druk van de lobby van
de autofabrikanten heeft de milieucommissie (ENVI) van het
Europarlement vandaag een wetsvoorstel voor zuiniger bestelwagens
afgezwakt. Onbegrijpelijk, vindt Maarten van Biezen van Natuur en
Milieu. De klanten van de autofabrikanten staan te springen om te
besparen op brandstofkosten. Als we willen kunnen bestelwagens heel
snel zuiniger worden. De techniek is er.
Hoewel de ENVI-commissie de korte termijndoelen voor de CO2-uitstoot
(175 gr CO2/km in 2016) ongemoeid laat, hoeven autofabrikanten op de
lange termijn minder hun best te doen: in plaats van 135 gr CO2 per
km mogen bestelautos 140 gram CO2 per km uitstoten. Tegelijk worden de
boetes voor het niet halen van de doelen verlaagd. Ook wordt een
verplichte snelheidsbegrenzer geschrapt, die bestelwagens veel zuiniger
maakt en veel ongelukken kan voorkomen.
Natuur en Milieu en haar Brusselse koepelorganisatie Transport &
Environment reageren teleurgesteld op de uitslag. Dit is slecht nieuws
voor miljoenen bedrijven die flink hadden kunnen besparen op
brandstofkosten. Die zuinige bestelwagens laten hierdoor langer op zich
wachten, aldus Kerstin Meyer van Transport & Environment.
De uitstoot van bestelwagens geldt als de snelst groeiende in het
wegverkeer. Tussen 2002 en 2007 nam het aantal bestelauto's en -busjes
in Europa met ongeveer de helft toe.
Juist de Europese autoleasesector en de brancheorganisatie voor het
midden- en kleinbedrijf steunen de ambitieuzere doelen (zie persbericht
Athlon).
'Autofabrikanten zijn niet meer geloofwaardig,' zegt Maarten van
Biezen. 'Toen er CO2-normen voor personenwagens kwamen, werden autos
ineens een stuk zuiniger. Dat bewijst dat het kan. De techniek is niet
het probleem. Ook de nieuwste modellen bestelwagens - de nieuwste
Volkswagen T5, de Ford Transit en de Renault Master - zijn al 10-15
procent zuiniger dan hun voorgangers uit 2007.'
Gelukkig is het standpunt van het Europarlement nog niet definitief.
Naar verwachting volgt in november nog een stemronde, en ook Europese
lidstaten hebben nog wat te zeggen voordat het voorstel echt een wet
wordt.
Om ondernemers te helpen de zuinigste bestelwagens te kiezen,
publiceerde Natuur en Milieu dit voorjaar voor het eerst de Top10 voor
zuinige bestelwagens. Voor het eind van het jaar worden de nieuwste
modellen hier in verwerkt.
Publicatiedatum: 28-09-2010