Landelijke Studenten Vakbond
LSVb en vervoersbedrijven pakken studenten OV chipklachten aan
Persbericht: LSVb en vervoersbedrijven pakken Studenten OV-chipklachten aan.
Utrecht, 27 september 2010. Er zijn goede afspraken gemaakt over de
verbeterpunten van de Studenten OV-chipkaart tussen de Landelijke
Studentenvakbond (LSVb), de vervoersbedrijven en het ministerie van
OCW. Alle klachten worden serieus aangepakt. De vervoersbedrijven
hebben toegezegd dat declarerende studenten het voordeel van de twijfel
krijgen wanneer niet duidelijk is waar de schuld ligt.
De gemaakte afspraken zijn de volgende:
De vervoersbedrijven zullen alle declaraties die ingediend zijn
opnieuw bekijken en beoordelen.
Er wordt gewerkt aan één loket voor het indienen van declaraties,
zodat studenten niet meer van het kastje naar de muur worden
gestuurd. Bij dit loket kunnen studenten via
www.studentenov-chipkaart.nl altijd terecht.
De levertijd voor een vervangende kaart wordt verkort met ongeveer
een derde. In plaats van drie weken zal het nu ongeveer twee weken
duren voordat de student de vervangende kaart in huis heeft.
Boetes die een student heeft gekregen buiten zijn eigen schuld om,
kunnen via dit zelfde loket gedeclareerd worden.
Mochten er toch nog klachten zijn dan kunnen die ingediend worden bij
www.ovloket.nl. "Voor nu zijn we zeer tevreden, dat wil niet zeggen dat
we er nu bij neer gaan zitten. Wij zullen om de week met de
vervoersbedrijven en OCW om tafel zitten om controle te houden op de
uitvoering van de afspraken en mogelijke nieuwe klachten te bespreken."
aldus Breur.
In de afgelopen weken zijn er meerdere onjuistheden over de
OV-chipkaart problematiek in de media verschenen. Hierbij willen wij de
volgende punten graag rectificeren:
Het bedrag dat een student via de studiefinanciering per maand
betaalt voor zijn ov-reisrecht is 83 euro in plaats van 138 euro.
De officiële afspraak die voor de zomer door de staatssecretaris
van hoger onderwijs gemaakt is, luidt als volgt: "Ik heb met de
vervoersbedrijven afgesproken dat studenten die buiten hun schuld
om niet tijdig konden beschikken over een (goed functionerende)
OV-chipkaart, de gemaakte kosten (reiskosten en eventueel overige
noodzakelijk gemaakte kosten) door de vervoersbedrijven vergoed
krijgen. De vervoersbedrijven hebben mij ervan verzekerd dat zij
hiermee soepel zullen omgaan.''
De 17.500 studenten met een Studenten OV-chipkaart die in de week
voor 1 september nog problemen gaf, hebben vanaf 1 september in het
gehele land gewoon kunnen reizen, op sommige plaatsen op vertoon
van een speciale brief.