Rijksoverheid
Spreekpunten voor de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings,
bekendmaking bijdrage aan onderhoud haven Maasbracht, zaterdag 25 september
2010
Toespraak | 25-09-2010
De haven van Maasbracht gaat een nieuwe toekomst tegemoet. Minister
Eurlings maakte op 25 september bekend een bijdrage te leveren van 1,3
miljoen euro voor de aanpak van de afmeervoorzieningen, kades en
steigers. "Maasbracht is een populaire pleisterplaats voor zelfstandige
schippers. Ik vind het van groot belang dat die hier veilig en
efficiënt kunnen blijven aanleggen en werken", aldus de minister. Met
zijn bijdrage legt de minister een fundament onder de plannen van de
gemeente Maasgouw om de haven, zowel voor de beroepsvaart als voor de
pleziervaart, aantrekkelijker te maken.
Beste Twan, dames en heren,
Goed om hier te zijn, in het prachtige Maasbracht.
Maasbracht is een heel bijzondere plek in Nederland. Van oudsher nauw
verbonden met het water. Over twee maanden wordt de 75ste verjaardag
van het Julianakanaal gevierd (`de natte A2 van Nederland'), en
Maasbracht staat daarbij vanzelfsprekend in de spotlights. Want
Julianakanaal en Maas ontmoeten elkaar hier.
Maasbracht is: schitterende natuur. Een weids landschap. Maar
tegelijkertijd een dynamische plek. Met grote bedrijven. Met
belangrijke transportassen over weg en water. En met een van de
grootste elektriciteitscentrales van Nederland, de Clauscentrale, die
maar liefst 8 procent van de elektriciteit in Nederland levert.
Dat is denk ik de kracht van Maasbracht: die unieke combinatie van rust
en ruimte en dynamiek.
Eind vorige maand was ik hier in de regio voor de start van het
spoedaanpakproject A2 Maasbracht-Geleen. We pakken de files aan met een
wegverbreding in beide richtingen.
Vandaag ben ik hier voor een project van een geheel andere orde. Niet
de droge maar de natte waterstaat staat centraal.
We werken al langer nauw samen met de gemeente Maasgouw en met de
provincie om de kracht van Maasbracht als knooppunt aan het water te
versterken.
* Ik denk bijvoorbeeld aan de vernieuwing van het sluizencomplex. We
verlengen één sluiskolk. De andere twee krijgen grootschalig
onderhoud. Daarmee maken we de sluis geschikt voor grotere
binnenvaartschepen: de zogenoemde tweebaks duwvaart. Die klus is in
2012 klaar.
* En we werken aan een nieuwe Regiocentrale bij de haven van
Maasbracht. Dat wordt dé commandocentrale voor de scheepvaart in
deze regio. Vanuit die post wordt straks de beroeps- en
pleziervaart snel en veilig bediend, evenals de stuwen. In 2013 is
dat prachtige, transparante gebouw klaar. Echt een landmark voor
Maasbracht.
Maar beste mensen, de ambities van Maasbracht gaan verder.
De haven van Maasbracht heeft dringend behoefte aan een nieuwe impuls.
Dit gebied heeft enorm veel potentieel. Maar de haven komt op dit
moment onvoldoende tot zijn recht.
De tijd van de kolenoverslag is voorbij. De schippersbeurs verdween. De
levendigheid om de haven heen is afgenomen. Terwijl dit een absolute
toplocatie is!
Je zou kunnen zeggen: de haven van Maasbracht is een schone slaapster.
Die schone slaapster gaan wij wakker kussen.
Ik weet hoe de gemeente - met jou, Twan, in een leidende rol - samen
met het bedrijfsleven in actie is gekomen. Er zijn goede plannen
ontwikkeld. Plannen die de haven een nieuw leven gaan bezorgen.
De plannen over het `natte' gedeelte van de haven zijn in samenspraak
met Rijkswaterstaat en Koninklijke Schuttevaer tot stand gekomen. Er
wordt een nieuwe gebiedsindeling gemaakt. Daarbij komt meer ruimte
beschikbaar voor recreatievaart. Maar ook de beroepsvaart zal aan zijn
trekken komen. Het havengebied wordt veel aantrekkelijker, met een
boulevard en allerlei voorzieningen die ervoor gaan zorgen dat het hier
mooi, dynamisch èn gezellig gaat worden.
De gemeente tast in de buidel. Het bedrijfsleven is bereid de schouders
eronder te zetten. Dan kun je als rijk niet achterblijven.
Ik ben enthousiast over de plannen die er liggen.
Ik weet dat er het een en ander nodig is om die plannen tot een succes
te maken.
Belangrijk is dat we ook het onderhoud aan de nautische infrastructuur
op orde brengen terwijl er gewerkt wordt aan de herinrichting van dit
gebied. Zo leggen we een gedegen fundament onder de vernieuwing van de
haven.
Ik ben natuurlijk niet alleen naar Maasbracht gekomen om u te
verblijden met mooie woorden.
Geen woorden zonder daden!
Het doet me veel plezier u te kunnen melden dat ik bij wil dragen aan
de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden aan de haven. De afmeerpalen
bijvoorbeeld stammen nog uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Die
nemen we onder handen. Ook de kades en steigers worden aangepakt. De
haven van Maasbracht is een populaire pleisterplaats die veel gebruikt
wordt door zelfstandige schippers. Ik vind het van groot belang dat die
schippers hier veilig en efficiënt kunnen aanleggen en kunnen werken.
Daar wil ik graag aan bijdragen. Het bedrag dat ik daarvoor
gereserveerd heb, is 1,3 miljoen euro.
Daarmee kan de haven van Maasbracht een nieuwe toekomst tegemoet.
Twan staat te popelen om te beginnen.
Het gaat hier weer bruisen als vanouds!
Proficiat en veel succes!
Afzender
* Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Voor vragen aan de Rijksoverheid bel Postbus51: 0800-8051