ChristenUnie
Studie naar gevolgen verlaging zwavelgehalte zeescheepvaart nodig
Schip in haven van Rotterdam dinsdag 28 september 2010 11:24 Mede op
voorstel van Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie), heeft
de Transportcommissie van het Europees Parlement besloten dat een
nadere analyse nodig is over de effecten van het verlagen van het
zwavelgehalte in de brandstof van zeeschepen tot 0,1% in 2015. In de
Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is besloten dat vanaf die
datum in de Baltische Zee en de Noordzee enkel schepen mogen varen die
nog maar 0,1% zwavel in de brandstof hebben. Van Dalen: ,,Met een
Duitse collega heb ik dit onderwerp op de agenda van de
Transportcommissie gezet. In de discussie heb ik aangegeven op zich
niet tegen deze verlaging van het zwavelgehalte in de schepen te zijn
maar ik vraag mij af of de IMO wel goed over de effecten heeft
nagedacht."
Recente studies hebben aangetoond dat als gevolg van deze invoering een
enorme shift plaats gaat vinden van vervoer over zee naar vervoer over
de weg. Van Dalen: ,,Daardoor zou de totale milieuprestatie van het
Europese transport wel eens slechter kunnen worden. Daar zit niemand op
te wachten!"
Naar aanleiding van de stemming in de Transportcommissie wordt
milieu-Commissaris Potocnik per brief gevraagd, met een studie te komen
over de gevolgen van de invoering van de nieuwe zwavelnorm. Van Dalen:
,,Pas daarna kunnen eventuele besluiten worden genomen over hoe en
wanneer in de hele EU het zwavelgehalte van de brandstof van zeeschepen
verlaagd kan worden."
Ten slotte is Van Dalen erg tevreden dat een voorstel om een Europees
vlootvernieuwingsprogramma op te starten, niet werd aangenomen. Van
Dalen: ,,De Noord-Europese vloot, waaronder de Nederlandse, heeft de
afgelopen jaren veel geïnvesteerd in schone en moderne schepen. Het kan
niet zo zijn dat de Europese Unie het nut van deze investering teniet
doet door de Zuid-Europese vloot met subsidie te gaan vernieuwen. Dat
is eenvoudigweg concurrentievervalsing."