Onze Lieve Vrouwe Gasthuis
Resultaten eerste meting OLVG-patiëntenpanel
Amsterdam , dinsdag 28 september 2010
Om patiënten snel en regelmatig te kunnen raadplegen over onderwerpen
die spelen in het OLVG, is de Patiëntenraad in maart 2010 gestart met
een digitaal patiëntenpanel. Het panel bestaat uit bijna vijftig
patiënten en ex-patiënten van het OLVG. Zij gaven onlangs hun mening
over de zorg die zij in het ziekenhuis ontvingen. Hier leest u de
resultaten.
Thema eerste meting: vertrouwen
De eerste meting ging met name over vertrouwen in de zorg. De
panelleden gaven hun mening over de voorbereidingen van en ervaringen
met het laatste bezoek aan de arts. Ook gaven zij aan hoeveel
vertrouwen zij hebben in de zorgverlening van het OLVG. Via open vragen
konden de panelleden tips geven waarmee het OLVG de zorg kan
verbeteren.
Uit de resultaten blijkt dat de meeste patiënten tevreden zijn over het
OLVG. Het laatste contact met de arts werd gemiddeld beoordeeld met
rapportcijfer 8. De tips gingen onder andere over communicatie tussen
medewerkers, maaltijden en internet aan bed.
Het OLVG-Patiëntenpanel
* De panelleden behoren vooral tot de leeftijdscategorie 40-60 jaar,
zijn veelal hoog opgeleid en maken voornamelijk deel uit van een-
en tweepersoonshuishoudens (64%). Ze zijn gemotiveerd en goed in
staat om vanuit het patiëntenperspectief hun mening en oordeel over
het OLVG te formuleren.
* Het merendeel (61%) van de panelleden heeft een persoonlijke
voorkeur voor het OLVG. Bijna alle leden zijn langdurig onder
behandeling in het OLVG. Zij hebben een ruime ervaring met
verschillende specialismen en afdelingen.
Meer informatie over het OLVG-Patiëntenpanel
De resultaten
* Alle panelleden zijn het er over eens dat vertrouwen tussen
specialisten/artsen en patiënten noodzakelijk is voor het ontvangen
van goede medische zorg. (92% is het hier helemaal mee eens).
* Bijna alle panelleden (95%) vinden het goed dat patiënten steeds
mondiger worden. Dit betekent niet dat alle respondenten hun eigen
dossier willen inzien en zelf willen bepalen wat voor hen het beste
is. Ongeveer 50% van de panelleden wil wel zelf de regie houden.
* Tweederde van de respondenten bereidt zich persoonlijk voor op het
gesprek met de specialist(arts). Het maken van een klachten- en
vragenlijstje is de meest gebruikelijke manier. Daarbij wordt zowel
literatuur als internet geraadpleegd (beiden 40%). Van de
OLVG-website wordt weinig (14%) gebruik gemaakt.
* Tijdens het laatste contact met specialisten/artsen hadden de
panelleden gemiddeld met 1,6 zorgverleners te maken. De meningen
over de vervanging van een specialist door een arts in opleiding
tot specialist zijn verdeeld. Bijna de helft van de panelleden
vindt dit geen probleem. 31% vindt dit wel een probleem. Tweederde
van de panelleden vindt het een voordeel dat het OLVG specialisten
opleidt.
* Het verloop van het laatste gesprek met een specialist/arts wordt
door de respondenten positief beoordeeld en gewaardeerd met een
hoog rapportcijfer (gemiddeld een 8). Vooral de deskundigheid van
de specialist (arts) scoort hoog, terwijl de panelleden iets minder
tevreden zijn over de tijd en aandacht die aan hen wordt besteed.
* Ondanks algemene tevredenheid over het verloop van het gesprek en
de behandeling, komen de panelleden met tips om de zorg te
verbeteren. De meeste tips gaan over communicatie,
inlevingsvermogen, het nakomen van afspraken en tijdsdruk. Het gaat
niet altijd om de werkelijke tijd die voor een patiënt wordt
uitgetrokken, maar om het gevoel dat er tijdsdruk is.
* De rol van de huisarts komt niet eenduidig naar voren in dit
onderzoek en verdient nader onderzoek. Slechts één panellid heeft
de huisarts ingeschakeld bij de voorbereiding van het bezoek aan de
specialist (arts), terwijl 40% graag wil dat de huisarts helpt bij
de voorbereiding op een onderzoek of gesprek in het ziekenhuis.
Vrijwel iedereen (95%) verwacht dat het OLVG zijn huisarts op de
hoogte houdt van zijn gezondheidssituatie, terwijl 58% verwacht dat
de huisarts uit zichzelf contact opneemt bij ontslag uit het
ziekenhuis.
Tips voor betere zorg
Het onderzoek laat een positief beeld zien van het OLVG. Er is veel
vertrouwen in de zorg die het OLVG levert. De panelleden zijn wel
kritisch. Met de volgende tien tips gaat de Patiëntenraad aan de slag
om de kwaliteit van de zorg en de vertrouwensrelatie patiënt/arts te
verbeteren
1. Inzetten op trainingen in communicatie met patiënten voor alle
disciplines die met pa-tiënten te maken hebben.
2. Pleiten voor betere communicatie tussen afdelingen.
3. Nagaan of een vragenlijst die bij Interne Geneeskunde ter
voorbereiding van een bezoek wordt verstrekt ook een idee is voor
gebruik door andere specialismen.
4. De kwaliteit bewaken van (met name de warme) maaltijden in het
ziekenhuis.
5. Internet via televisie, gecombineerd met goedkoper telefoneren en
tv-kijken.
6. Meer duidelijkheid geven over de verwachte wachttijd, nu (zeker op
eerste hulp) is men vaak in het ongewisse over hoelang het gaat
duren.
7. Mogelijkheid en wenselijkheid nagaan voor het (ook) schriftelijk
aan patiënten verstrekken van laboratoriumuitslagen.
8. Zorgen dat de mensen ervan op de hoogte zijn dat ze hun dossier
kunnen en mogen inkijken en/of foto en ander beeld materiaal tegen
betaling mogen opvragen.
9. Niet alle medewerkers van de afdeling tegelijk laten koffie drinken
of lunchen (bijv. bloedprikken).
10. Nagaan of het mogelijk is om de Patiëntevaluatie in te vullen
direct op de dag van ontslag.
Heeft u interesse in het volledige rapport? Neem dan contact op met
patientenraad@olvg.nl .