ChristenUnie
'Treinen mogen stations niet overslaan'
'Treinen mogen stations niet overslaan'
dinsdag 28 september 2010 10:10 Bij de proef met meer treinen op het
spoor tussen Eindhoven en Utrecht is de afgelopen weken regelmatig
station Culemborg overgeslagen. Inmiddels heeft NS toegezegd dat
reizigers hierover van te voren zullen worden geïnformeerd. Kamerlid
Arie Slob wil nu van minister Eurlings weten wat hij vindt van het
voorbijrijden van stations in het algemeen.
Slob: "Het overslaan van Culemborg is het gevolg van een experiment
waarbij er één maand lang meer treinen rijden. Vanaf december zal dit
niet meer gebeuren omdat dan de spoorverdubbeling klaar is tussen
Utrecht en Houten. Maar er komen ook elders uit het land klachten over
het voorbijrijden van stations. Dat zou niet mogen."
De ChristenUnie heeft klachten ontvangen dat ook stations tussen
Nijmegen en Arnhem regelmatig worden overgeslagen door de intercity
Zwolle-Roosendaal, die hier volgens de dienstregeling wel moet stoppen.
Arie Slob: "Hier is geen sprake van een experiment, maar als dit zo is
van een structureel capaciteitsprobleem. Ook de gedeputeerde gaf
onlangs al aan dat er tussen Arnhem en Nijmegen een knelpunt is. In de
toekomst wil de minister hier bovendien meer goederentreinen laten
rijden. Maar het spoor tussen Arnhem en Elst wordt niet verdubbeld. Er
komt alleen een spoorboog bij. Ik vraag me af of dit wel kan als nu al
regelmatig Arnhem-Zuid en Elst worden overgeslagen"
Punctualiteit
Het Kamerlid vraagt de minister onder andere of het spoor tussen Arnhem
en Nijmegen al overbelast is verklaard. Slob: "Volgens de site van
ProRail is dit niet het geval. Terwijl de wet duidelijk is: als er een
capaciteitsprobleem is of in de nabije toekomst wordt verwacht dan moet
ProRail onmiddellijk een traject overbelast verklaren en een
capaciteitsvergrotingsplan maken. Ik wil weten waarom dat hier nog niet
gebeurd is." Een andere vraag van het Kamerlid betreft de normen waarom
de minister de NS toetst. Slob: "Er wordt getoetst op de
reizigerspunctualiteit, maar in feite wordt er gekeken naar de
treinpunctualiteit. Het gaat er dan niet om of een reiziger zijn
aansluiting haalt maar of de trein, en de treinen daarachter, op tijd
zijn. Dit kan dus tot de kromme situatie leiden dat kleinere stations
worden overgeslagen. De normen zouden meer gericht moeten zijn op de
reiziger die van A naar B wil!"
---
Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Verkeer en
Waterstaat over het overslaan van stations.
1. Kent u het bericht " NS en ProRail pakken problemen proeftraject
aan"?
2. Wat zijn de kosten voor het realiseren van inhaalsporen bij
Culemborg?
3. Klopt het dat de stations Nijmegen Lent, Elst en Arnhem Zuid al
ruim 1,5 jaar regelmatig worden overgeslagen door de intercity
Zwolle-Roosendaal terwijl deze trein daar volgens de dienstregeling
wel moet stoppen? Klopt het dat reizigers die in Elst willen
overstappen op de verbinding naar Tiel in dit geval een uur
vertraging oplopen?
4. Is het traject Nijmegen-Arnhem om deze reden inmiddels overbelast
verklaard en is er gestart met het maken van een
capaciteitsvergrotingsplan? Zo nee, waarom niet?
5. Zijn er nog meer stations die regelmatig worden overgeslagen als
gevolg van capaciteitsproblemen? Zo ja, welke stations zijn dit en
zijn de betreffende trajecten overbelast verklaard?
6. Deelt u de mening dat het overslaan van stations door treinen die
daar volgens de dienstregeling wel moeten stoppen onaanvaardbaar
is? In hoeverre worden ProRail en NS hierop afgerekend op basis van
outputsturing?
7. Deelt u de mening dat het voorbijrijden van stations wordt
gestimuleerd doordat er wordt gestuurd op reizigerspunctualiteit
(treinpunctualiteit x aantal reizigers in de trein) terwijl dit
niets zegt over de reistijd van de klant over de keten?
8. Bent u bereid om de bestaande indicatoren, in lijn met de Motie Van
Hijum/Dijksma 30800 XII nr. 22 meer klantgericht in plaats van
treingericht te maken?
Arie Slob