Ingezonden persbericht


WAKKER DIER NOMINEERT LIEGEBEESTEN 2010

Amsterdam, 27 september 2010; Wakker Dier maakt vandaag de nominaties bekend voor de Liegebeest 2010: de 'prijs' voor het meest misleidende product of reclame als het gaat om dierenwelzijn. Consumenten kunnen op http://www.wakkerdier.nl/liegebeest kiezen uit Liegebeesten als Cup-a-Soup, Albert Heijn (2 nominaties) en het scharrelei. Het product met de meeste stemmen ontvangt de Liegebeest Trofee. Vorig jaar won de EU-gesubsidieerde reclame 'Kalfsvlees, daar wordt iedereen vrolijk van' met Rob Geus. Deze reclame werd van de buis gehaald. Veel andere genomineerden veranderden hun misleidende verpakkingen. Wakker Dier hoopt ook dit jaar op een dergelijk resultaat.

Dierenleed vaak verdoezeld

Wakker Dier organiseert deze verkiezing, omdat zij vindt dat de consument recht heeft om te weten wat ze eet. Op verpakkingen staat over het algemeen niets vermeld over het welzijn van de dieren. Vaak wordt zelfs gesuggereerd dat dieren een goed leven hebben gehad, terwijl de werkelijkheid heel anders is. Denk aan afbeeldingen van een kip in het gras op een doos met eieren van kippen die nooit buiten kwamen. Wakker Dier vindt dit liegen.

Stop met sprookjes op de verpakking!

Keurmerken geven de consument een gerust gevoel. Keurmerken zoals 'Ik Kies Bewust' of 'IKB' geven de indruk dat dit fatsoenlijk geproduceerde producten zijn, terwijl er een wereld aan dierenleed achter schuilgaat. Deze keurmerken zeggen wel iets over gezondheid of hygiëne maar niks over dierenwelzijn. Minstens zo kwalijk is het makkelijke gebruik van het woord 'diervriendelijk' op producten die nauwelijks diervriendelijker zijn dan producten uit de vee-industrie. Ook loze kreten als 'zorgvuldig geselecteerde ingrediënten', 'pure ingrediënten', 'met zorg voor' of 'wij spannen ons in voor' zijn Wakker Dier een doorn in het oog. 'Als op een worst eerlijk vermeld werd wat voor een leven het varken had, liefst met plaatjes erbij, at iedereen allang biologisch', aldus Hanneke van Ormondt, woordvoerster van Wakker Dier. 'De harde werkelijkheid zullen we met deze campagne niet op de verpakking krijgen. Maar wat we wel kunnen bereiken is dat er geen sprookjes meer op de verpakkingen staan.'

Resultaten 2009

Wakker Dier maakt radioreclame vóór de dieren en voert met haar kiloknaller-campagne actie tegen de vele reclames voor goedkoop vlees. Wakker Dier boekte sinds de Liegebeest verkiezing 2009 de volgende successen:
· Albert Heijn zet niet meer op beschermde vissoorten 'Wij spannen ons in voor een duurzame visserij'. Nu staat er: 'waar komt deze vis vandaan?'
· Rob Geus zegt niet meer: 'Kalfsvlees, daar wordt iedereen vrolijk van' over kalfjes die nooit buiten komen en aan bloedarmoede lijden. De EU-gesubsidieerde spot is van de buis.
· Huls zet geen afbeeldingen van koeien in de wei meer op de Groninger Metworst die van industrievarkens is gemaakt.
· Op de goedkope Dulano worst van de Lidl staat geen afbeelding meer van varkens die scharrelen in een lavendelveldje.


- Einde persbericht -