Blauw Research
Consumenten besteden online EUR 3,85 miljard
24 september 2010 door Blauw Research
Internetbestedingen groeien ondanks crisis met 10%
Online consumentenbestedingen zijn in de eerste zes maanden van 2010
gestegen naar EUR 3,85 miljard. Dit betekent een stijging van 10%
vergeleken met de eerste helft 2009. De consument bestelt steeds vaker
op internet, maar geeft per bestelling gemiddeld een lager bedrag uit.
Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-1, het halfjaarlijkse
onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in
samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van
Thuiswinkel.org.
Vooral het aantal bestellingen stijgt met 34% fors ten opzichte van de
eerste zes maanden van vorig jaar. De groei in het aantal bestellingen
wordt met name veroorzaakt door een stijging van het aantal
bestellingen per shopper, die is toegenomen met 25%. Daarnaast is het
stijgende aantal online kopers debet aan de groei van het aantal
bestellingen. Het aantal internetkopers neemt toe met 7%, vergeleken
met de eerste helft van 2009, naar 7,6 miljoen Nederlanders. Ruim 9
miljoen Nederlanders hebben nu ooit online een aankoop gedaan.
Het gemiddelde online aankoopbedrag is in het eerste half jaar van 2010
gedaald. Online shoppers hebben in deze periode per bestelling
gemiddeld EUR 120 uitgegeven. Een jaar geleden was dit nog EUR 145 een
daling van 17%. "Consumenten gaan vaker en makkelijker kleinere
bestellingen en goedkopere producten online bestellen", aldus Wijnand
Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. "Lagere verzendkosten en meer
flexibele distributievormen zijn drivers van de markt omdat consumenten
nu ook makkelijker een boek van EUR 20 online bestellen en niet in de
winkel halen."
Demping online marktgroei
Dit jaar is er voor het eerst een demping van de groei in de online
consumentenbestedingen. In de eerste helft groeit de totale markt voor
online thuiswinkelen met 10%, vergeleken met dezelfde periode vorig
jaar. Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org: "Het ligt voor de
hand dat ook de thuiswinkelbranche niet helemaal ongevoelig is voor
afnemende consumentenbestedingen. Maar met een groei van maar liefst
10% blijft het marktaandeel van onze branche krachtig toenemen. De
consument kiest steeds vaker voor het gemak van de bestelling via
internet. Ik heb dan ook veel vertrouwen in de groeimogelijkheden van
de thuiswinkelbranche."
Reizen blijft grootste online segment
De bestedingen binnen het online segment Reizen zijn wederom de
grootste in de eerste helft van 2010. Deze zijn met 5% gestegen
vergeleken met de eerste helft van 2009. In totaal is Reizen nu goed
voor een omzet van EUR 1,69 miljard, oftewel 44% van de totale markt.
De omzet in het segment Reizen is dit jaar dankzij de samenwerking met
GfK voor het eerst in volle omvang berekend: pakketreizen, hotels,
vliegtickets en eigen vervoer.
Na Reizen zijn Telecom (EUR 440 miljoen) en Kleding (EUR 270 miljoen)
de twee grootste segmenten.
Online productbestedingen in de lift
Ten opzichte van de eerste helft 2009 zijn de online productbestedingen
met 16% gestegen. De verkoop van online diensten zoals reizen,
verzekeringen en tickets stijgt met 5%. "Zoals we in voorgaande
metingen al zagen, zitten vooral de online productbestedingen in de
lift", zegt Frank Sibbel, Managing Partner bij Blauw Research. "Door
deze stijging wordt het gat tussen diensten en producten steeds
kleiner. Producten zijn nu goed voor 48% van de totale online omzet.
Een jaar geleden was dit nog 46%. "Vergeleken met de 2,7% daling in
fysieke productbestedingen in de reguliere detailhandel, is er online
nog steeds sprake van een forse groei", aldus Jongen.
"Omzet heel 2010 meer dan 8 miljard"
"Consumenten blijven in grote mate tevreden over online shopping en het
online thuiswinkelkanaal wordt steeds meer gezien als een volwaardig
verkoopkanaal", zegt Sibbel. "Synergie tussen de verschillende kanalen
en nieuwe technologische ontwikkelingen kunnen zorgen voor verdere
groei van de totale thuiswinkelmarkt. De verwachting is dat de omzet
over heel 2010 zal uitkomen op ruim EUR 8 miljard, met een groei van
ongeveer 10%."