Programmaâs voor kinderen met leerachterstand vaak niet effectief
Wanneer geprobeerd wordt leerachterstanden bij jonge kinderen te
voorkomen of weg te werken is het van belang daarbij ook de ouders
actief te betrekken. Toch gebeurt dat vaak niet. Dat betoogt prof.dr.
Judi Mesman in haar oratie op vrijdag 24 september. Â
Sardes
Mesman houdt haar oratie bij gelegenheid van haar aanstelling als
hoogleraar Onderwijs en opvoeding in de multiculturele samenleving aan
de Leidse universiteit. Het gaat om een bijzondere leerstoel, ingesteld
door de stichting Sardes.
Â
Cognitieve stimulans
In haar oratie laat Mesman zien hoe hoger opgeleide ouders in Nederland
bijdragen aan het schoolsucces van hun kinderen door hen cognitief te
stimuleren. Hierbij is kwaliteit nog belangrijker dan kwantiteit. Bij
lager opgeleide ouders is die stimulans er veel minder of niet en dit
is één van de redenen waarom een laag opleidingsniveau vaak van
generatie op generatie wordt doorgegeven. Relatief veel allochtone
gezinnen vallen binnen deze laagopgeleide groep. Hun opleidingsniveau
stijgt weliswaar langzaam maar blijft nog ver achter bij dat van
autochtone Nederlanders.
Investeren in ouders
Mesman stelt dat kinderen uit kwetsbare groepen niet alleen op school
extra ondersteuning moeten krijgen, maar dat ook voor de ouders van
deze kinderen begeleiding bij de opvoeding beschikbaar moet zijn om de
onderwijskansen van de kinderen te vergroten. Een andere weg om het
opleidingsniveau van kinderen van lager opgeleiden omhoog te brengen
is: investeren in het opleidingsniveau van de ouders. Dit kan bijdragen
aan verbetering van opvoedingsvaardigheden en daarmee aan betere
onderwijskansen voor kinderen.
Toetsing van programmaâs
In Nederland is de effectiviteit van veel programmaâs volgens Mesman
helaas nog niet onderzocht via de enige geëigende methode: een
randomized control trial (RCT) waarbij een groep kinderen die
ondersteuning krijgt wordt vergeleken met een groep die deze niet
krijgt. Van verreweg de meeste programma's is niet duidelijk of ze
werkelijk bijdragen aan de onderwijskansen van jonge kinderen uit
kwetsbare groepen. Mesman betoogt dat dit onacceptabel is en er veel
meer aandacht zou moeten zijn voor formele toetsing van programmaâs
voorafgaand aan implementatie.
Meer informatie over prof.dr. Judi Mesman en de leerstoel
Homepage van prof.dr. Judi Mesman
(21 september 2010/Corine Hendriks)
Â
Universiteit Leiden