Prins Autogassystemen
Wereldprimeur Prins Autogassystemen met introductie van 2 nieuwe alternatieve
brandstofsystemen op de Automechanika
EINDHOVEN -- Prins Autogassystemen B.V. introduceerde vorige week op de
Automechanika twee van haar nieuwste producten. Te weten het
Dieselblend systeem voor vrachtwagens om daarmee LPG of CNG bij te
mengen, ten einde er voor te zorgen dat zowel de brandstofkosten als
emissies flink omlaag gaan. Daarnaast werd het nieuwe Direct Liqui Max
systeem geïntroduceerd, met als wereldprimeur de eerste BMW lean burn
motor met LPG, hiermee is het mogelijk om LPG onder hoge druk direct in
de motor in te spuiten over het originele hogedruksysteem van de auto.
Daarmee is het vanaf nu mogelijk om ook met de nieuwste direct
ingespoten motoren op LPG te rijden zonder compromis.
Dieselblending is een techniek waarbij, voornamelijk bij vrachtwagens,
LPG (autogas) of CNG (aardgas) aan het brandstofmengsel wordt
toegevoegd in plaats van diesel. Het grote voordeel hiervan is dat
zowel nieuwe als bestaande vrachtwagens een stuk schoner voor het
milieu worden en ook nog eens een lagere kilometerkostprijs kunnen
behalen. Dit is natuurlijk een uitstekend resultaat gezien het feit dat
deze professionele sector een groot deel van de schadelijke uitstoot
veroorzaakt. Daarnaast is het ook mogelijk om met dit systeem het zo
genaamde Biogas bij te mengen, waardoor er nog grotere milieuvoordelen
behaald kunnen worden. Prins werkt samen met MAN Nederland om ervoor te
zorgen dat de klanten van MAN ook voor deze duurzame oplossing kunnen
kiezen.
Ook werd het nieuwe Direct Liqui Max geïntroduceerd wat vanaf eind 2010
leverbaar zal zijn voor een groot aantal verschillende merken en
modellen. Op de beurs waren een BMW 318 direct injectie lean burn,
Porsche Cayenne 8 cilinder 4.8 direct injectie te zien en was er ook de
mogelijkheid tot een testrit met een VW Golf 1.4 TSI. Er is lang
gewerkt aan de realisatie van dit systeem, maar een uitgebreid testveld
heeft inmiddels aangetoond dat het systeem klaar is voor
markintroductie. Het grote voordeel van direct ingespoten motoren op
LPG is dat vanwege het hogere octaan gehalte met nog een hogere druk
als bij benzine, kan worden ingespoten wat resulteert in een veel
lagere CO2 uitstoot!
Tevens was er een Volvo V70 2.5T met CNG systeem van Prins te zien dat
af fabriek geleverd wordt.