Project Gemeente Westland
Event
Westland Event 2010 over internationalisering
Publicatiedatum: 23-09-2010
Woensdag 22 september vond in Sion in De Lier voor het derde jaar op
rij het Westland Event plaats, een initiatief van de gemeente Westland.
Thema was dit jaar `Internationalisering van de glastuinbouw' ofwel
`Grenzeloos ondernemen'. Ruim 450 ondernemers uit, of gelieerd aan het
glastuinbouwcluster hadden zich aangemeld voor het veelzijdige
programma waarin het thema vanuit diverse invalshoeken werd benaderd.
Dagvoorzitter en journalist Charles Groenhuijsen, zelf al jaren
woonachtig in Amerika, meldde al in zijn eerste zinnen dat `zijn bek
open viel` toen hij die ochtend bij de geavanceerde
potorchideeënkwekerij Sion binnenstapte. Met een flinke dosis
bewondering voor de innovatiekracht van de glastuinbouw en prikkelende
vragen gaf hij vorm en inhoud aan de plenaire sessies en workshops.
Over de grenzen heen
Het glastuinbouwcluster is continu bezig met het verleggen van zijn
grenzen, fysiek en in overdrachtelijke zin; altijd wordt gezocht naar
nieuwe kansen om de concurrentiepositie te behouden en te versterken.
In het binnenland en, in toenemende mate, het buitenland. Maar wat op
dit moment kansen en groeimarkten zijn, kunnen zomaar bedreigingen
worden als we passief afwachten.
Kansen benutten
In zijn openingstoespraak noemde Theo Duijvestijn, wethouder
economische zaken en agribusiness van de gemeente Westland, het
Westland Event een netwerkplatform voor overheid,
glastuinbouwbedrijven, kennisinstellingen en onderwijs en daarmee een
geschikte gelegenheid om informatie over trends en ontwikkelingen in de
glastuinbouw uit te wisselen. Hij gaf aan dat er ook voor de overheid
een rol ligt in het versterken van de Greenportbelangen in het
buitenland met het oog op expansie van de marktpositie en behoud van de
regie. Wethouder internationalisering Arne Weverling onderstreepte in
zijn spreekbeurt de actieve rol die de gemeente Westland wil aannemen
naar de Westlandse ondernemers: "Wij zijn er om te stimuleren en
faciliteren, om deuren te openen die anders gesloten blijven; het
ondernemen blijft uw eigen zaak."
Samenwerking
Westland heeft enorm veel innovatiekracht, aldus onder andere Nico de
Groot van WUR-LEI tijdens de workshop over marktontwikkelingen en
kansen. Waar Nederland op het gebied van technische innovatie voorop
loopt - onze kennis is een belangrijk exportproduct - ligt het zwakke
punt bij organisatorische innovatie. Nederland is volgens Harm Maters
van Greenport Holland International `centre of excellence' met enorm
veel know-how en ook logistiek weten we van de hoed en de rand. In de
organisatie van complexe projecten is er in het glastuinbouwcluster
daarentegen nog veel te leren. Om het potentieel op de wereldmarkt te
benutten, moeten we ons anders organiseren. Kennis van buiten betrekken
en samenwerking zoeken in bijvoorbeeld internationale collectieven. Als
we dat niet doen, zullen andere landen de rol overnemen, met China als
meest gevaarlijke concurrent. We moeten over de grenzen van het eigen
product of de eigen markt te kijken, viel Peter Reffeltrath van de
Kennisalliantie hem bij.
Draaischijf voor Europa
Er verandert veel in de beschermde tuinbouw wereldwijd. In de
internationale handel van sierteeltproducten verschuiven de markten:
het percentage Nederlands product loopt terug en er is meer en meer
import vanuit productielanden als China, Kenia, Zimbabwe, Zuid-Afrika,
Ecuador en Colombia. Goedkope teelt, goede levergaranties; prima landen
om zaken mee te doen, zo vertelde Art van Duyn van de Dutch Flower
Group. De grootste uitdaging ligt naar zijn mening in het behouden van
de regie. Alleen door het aangaan van partnerships in de afzet of
productie blijft Nederland volgens hem het enige land dat in staat is
wat dan ook, wanneer dan ook te leveren.
Succesvol
Richard van de Merwe van Rabobank Westland omschreef Grenzeloos
ondernemen vooral als `Kansen pakken waar anderen grenzen zien'. In
zijn optiek is er internationaal perspectief voor tuinbouwbedrijven met
een gezonde financiële situatie, een duidelijke marktvisie en een
degelijke voorbereiding. Centrale vraag bij de overwegingen een
vestiging in het buitenland te openen is `Waarom zou ik succesvoller
zijn dan een reeds aanwezige onderneming?'.
Veranderen
Alle sprekers tijdens het Westland Event waren het erover eens: als je
nú niets verandert aan je marktstrategie, word je over een paar jaar
hard geconfronteerd met de voortgeschreden internationale
ontwikkelingen. Tijdig reageren op grootschalige ontwikkelingen en
innoveren is essentieel. Of, het citaat waarmee De Groot zijn workshop
besloot, vrij naar Darwin: 'Niet de slimste overleeft, maar diegene die
zich het beste aanpast aan veranderingen.'