`Monnikenberg' en eerstelijnszorg vragen om regie
publicatiedatum: dinsdag 21 september 2010
De zorg in Hilversum is in beweging. Met name Tergooiziekenhuizen, de
eerstelijns gezondheidszorg (alle direct toegankelijke gezondheidszorg
voor mensen in hun thuissituatie), de spoedeisende hulp en de plannen
voor zorgpark Monnikenberg halen regelmatig het nieuws. Inmiddels
hebben de meest betrokken partijen hard gewerkt aan een visie op de
eerstelijnszorg en de gebiedsontwikkeling van Monnikenberg. Beide
onderwerpen zijn nauw met elkaar verweven en vragen om de nodige
afstemming. De gemeente Hilversum heeft hierin de regie en stelde de
partijen afgelopen maandag in de gelegenheid om de leden van de
gemeenteraad te informeren. Hieronder een samenvatting.
Gebiedsontwikkeling Monnikenberg
Het Masterplan Monnikenberg - een gezamenlijk initiatief van
Tergooiziekenhuizen, het Goois Natuurreservaat, het Revalidatiecentrum
Trappenberg, Behandelcentrum Heideheuvel, en HPG Hilversum b.v.
(projectontwikkeling) - bestaat uit een zorgcampus met diverse
zorgfuncties, alsmede landgoed- en zorgwoningen. De natuur- en
landschapsontwikkeling in het gebied worden onder meer met twee
ecoducten versterkt en er komt een aansluiting op de nieuwe Hoogwaardig
Openbaar Vervoer-verbinding. De gemeente zal in een later stadium een
planproces vaststellen dat alle belanghebbenden in de gelegenheid stelt
om op het Masterplan te reageren. Daarbij zal rekening worden gehouden
met de uitkomsten van de door Tergooiziekenhuizen aangekondigde
heroverweging van de verdeling van ziekenhuisfuncties over de beide
ziekenhuislocaties in Blaricum en Hilversum. Pas als de reactietermijn
is verstreken zal besluitvorming plaatsvinden.
Indien u vragen heeft over het Masterplan kunt u contact opnemen met
projectleider Tijs Böhm (tel. 035-629 24 54, e-mail t.bohm@hilversum.nl
)
Visie op eerstelijnszorg
Vertegenwoordigers van de Hilversumse huisartsen, Tergooiziekenhuizen
en de gemeente hebben een voorlopige visie op de eerstelijnszorg
geschreven, waarop alle betrokkenen de komende maanden kunnen reageren.
Eenmaal vastgesteld door de raad en andere verantwoordelijke partijen
zal de visie de komende tien jaar leidraad zijn voor het sturen van de
ontwikkelingen.
Kern van de visie is dat patiënten voor hun primaire gezondheidsvragen
allereerst zijn aangewezen op hun huisarts. Dat vereist dan wel
intensieve samenwerking tussen huisartsen en andere zorgverleners en
tussen huisartsen onderling. De huisarts kan daarbij optreden als
spelverdeler in een lokaal netwerk van eerstelijns zorgverleners. Om
dat te bewerkstelligen worden de huisartsenzorg en de overige
eerstelijnszorg waar mogelijk samengebracht in eerstelijns
gezondheidscentra in de wijken. De zorg wordt daar geleverd door
huisartsen, apothekers, praktijkondersteuners, paramedici logopedisten,
fysiotherapeuten, oefentherapeuten en diëtisten. Zij hebben
werkrelaties met leefstijladviseurs, -uder- en kindzorg,
wijkverpleegkundigen, sociaal- psychiatrische verpleegkundigen,
eerstelijns psychologen, maatschappelijk werk en andere eerstelijns
zorgaanbieders. Dit betreft dus zowel zorgverlening als preventie en
welzijnsaspecten. In zo'n centrum is sprake van een netwerkaanpak
waarbinnen zorgverleners als zelfstandige ondernemers met elkaar
samenwerken. De netwerkorganisatie gaat over de eigen bedrijfsgrenzen
heen, is interactief, inhoudelijk, werkt snel en is resultaatgericht.
Acht gezondheidscentra
Uitgaande van een verhouding van één centrum op ca. 10.000 inwoners zal
Hilversum - rekening houdend met het tempo van het verdwijnen van
solopraktijken - over maximaal tien jaar beschikken over acht goed over
de gemeente gespreide gezondheidscentra. De bereikbaarheid en
beschikbaarheid van de acute huisartsenzorg zal dan als volgt zijn
verbeterd. De huisartsen garanderen de acute huisartsenzorg tijdens
kantooruren zoveel mogelijk binnen hun eigen praktijk. Mede daarom
hebben zij baat bij de vorming van groepspraktijken. Zij onderzoeken de
mogelijkheid van één telefoonnummer van de huisartsenpost (HAP) voor
acute huisartsenzorg. Op een nader te bepalen tijdstip en afhankelijk
van aanpassingen in de regelgeving zullen de huisartsen en
Tergooiziekenhuizen de HAP en de spoedeisende hulp (SEH) integreren in
een 24-uurs dienstverlening. De meldkamer (112) schakelt alle
telefonische hulpvragen die niet leiden tot het inschakelen van mobiele
medische bijstand direct door naar dit spoednummer.
Indien Tergooiziekenhuizen alsnog besluit de SEH in Hilversum te
handhaven zal nader overleg tussen Tergooiziekenhuizen en de huisartsen
plaatsvinden over de invulling van deze SEH. Dit in het licht van de
wenselijkheid/mogelijkheid om uiteindelijk ook in Hilversum tot een
geïntegreerde HAP/SEH te komen.
Wat vindt u van de voornemens zoals ze beschreven staan in het concept
van de Zorgvisie? Uw reactie is zeer welkom! Stuur deze per email naar
projectleider Fons van Schoten (f.vanschoten@hilversum.nl).
Gemeente Hilversum