Zomerbanden steeds minder geschikt in winterweer
Den Haag, 22 september 2010
Lage temperaturen, sneeuw en ijs stellen heel andere eisen aan een band
dan een zomerse rit. Om 's winters veilig de weg op te kunnen, blijken
winterbanden steeds noodzakelijker. Dunlop en Michelin leveren momenteel
de beste winterbanden. Dat blijkt uit de winterbandentest, die de ANWB
samen met Europese zusterclubs heeft uitgevoerd.
Fabrikanten ontwerpen steeds vaker banden voor een bepaald seizoen, met
optimale rijeigenschappen voor in de zomer óf in de winter. Daardoor
wordt ook het verschil tussen zomer- en winterbanden groter.
Zomerbanden voldoen steeds minder in winterse omstandigheden, waarbij
sneeuw of ijs op de weg ligt. Dit hebben veel Nederlanders afgelopen
winter zelf kunnen ervaren: minder grip in de bochten, een dubbele
remweg, niet weg kunnen rijden bij een groen verkeerslicht of de auto
zelfs niet uit een parkeerplaats kunnen krijgen. De winterband werd een
zeer gewild artikel en leidde zelfs tot wachtlijsten bij leveranciers.
Testresultaten
De ANWB testte in totaal 28 winterbanden in de maten 185/65R15T en
225/45R17H. Die eerste maat past onder veel compacte auto's zoals de
Citroën C3, Opel Corsa en Peugeot 207. De tweede, bredere maat zit onder
auto's zoals de BMW 3-serie, Audi A4 en Volvo V50.
In de maat 185/65R15T komt de Dunlop Winter Sport 3D als beste naar
voren. De eigenschappen zijn goed op elkaar afgestemd en hij scoort goed
op alle veiligheidsrelevante onderdelen. Op nat wegdek scoort deze zelfs
het beste. De Start Performer Winter komt als slechtste uit de bus.
Vooral op droog en nat wegdek presteert deze ronduit slecht. Op sneeuw
zijn de eigenschappen in orde.
In de maat 225/45HR17H strijkt de Michelin Alpin A4 met de hoogste eer.
Ook bij deze band zijn de onderlinge eigenschappen goed op elkaar
afgestemd, scoort hij goed op veiligheid en heeft samen met de
Uniroyal MS plus 66 de beste slijtvastheid. Het slechtst komt iin
deze maat de Westlake SW 601 Snowmaster uit de bus. De prestaties op
sneeuw zijn in orde, maar op nat wegdek is de remweg maar liefst 35
procent langer dan die van de toppers in deze test.
Alle banden werden anoniem ingekocht en moesten in de test aan zeer
hoge en uiteenlopende eisen voldoen. Er werd getest op droog en nat
wegdek, op sneeuw en op ijs. Ook de duurzaamheid bij hoge snelheid en de
slijtvastheid zijn bekeken. Naast deze veiligheidscriteria kwamen ook
milieuaspecten als brandstofverbruik (rolweerstand), geluidsproductie
(in en buiten de auto) en chemische samenstelling (vrijkomen van
schadelijke deeltjes) aan bod.
Advies ANWB
Banden vormen het enige contact van een auto met de weg. Goede banden
zijn daarom essentieel voor een veilige rit. De ANWB adviseert
winterbanden voor iedereen die op zijn auto moet vertrouwen en niet kan
laten staan bij sneeuw of gladheid. Maar ook voor de wintersport worden
winterbanden aanbevolen. Steeds meer landen kennen een algemene
verplichting voor het gebruik van winterbanden of een verplichting bij
winterse omstandigheden.
Winterbanden hebben beter grip door een zachtere rubbersamenstelling en
een aangepast profiel. Niet alle winterbanden bieden een even goed
resultaat. Kijk op anwb.nl voor meer informatie en de testresultaten.
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB