De komende week is het weer zover: van 22 tot en met 24 september
treffen duizenden innovatie-adepten â uit binnen- en buitenland
elkaar op PICNIC. Hét festival voor creatieven en professionals die
zich bezig houden met innovatie op het gebied van technologie, nieuwe
media, entertainment, wetenschap en kunst. Naast een congres, seminars
en workshops met gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland
organiseren PICNIC, Syntens, de Kamer van Koophandel Amsterdam en
het Mediagilde een creatieve markt waar de pareltjes uit het creatieve
MKB een podium krijgen, dat met groeiend enthousiasme wordt bezocht
door (inter)nationale bezoekers, keynote speakers en beleidsmakers.
De creatieve sector wordt als uithangbord van Nederland steeds
belangrijker voor de economie. De creatieven zorgen niet alleen voor
een hippe, internationale uitstraling, maar vergroten ook het
verdienvermogen van ons land. Zeker in Amsterdam, dat zich steeds meer
profileert als creatieve hoofdstad van Europa. Sinds haar start, vijf
jaar geleden, is PICNIC erin geslaagd een platform te ontwikkelen waar
(inter)nationale bezoekers kennis kunnen maken met innovatieve
producten en diensten van de meest creatieve geesten uit deze bruisende
Nederlandse branche. Een gesprek met drie mensen die alles in het werk
stellen om de parels uit ons creatieve MKB op PICNIC een podium te
geven: initiatiefnemer Bruni Hofman van Syntens, Richard Hoving van de
Kamer van Koophandel Amsterdam en Annemarie van Asselen van PICNIC.
Nederland barst van het talent
Annemarie van Asselen, Director Sponsoring & Partnerships PICNIC:
âPICNIC is opgezet om haar bezoekers te inspireren en disciplines
te verbinden. Op dat snijvlak ontstaan immers de meeste innovaties. We
willen met PICNIC dan ook heel nadrukkelijk geen beurs of congres neer
zetten, maar een experience. Zowel branche- als grensoverschrijdend.
Daarom brengen we nu alweer vijf jaar innovatieve geesten en producten
uit verschillende hoeken uit de hele wereld bij elkaar op het
Westergasterrein in Amsterdam. Maar hoewel de content internationaal
is, is onze setting duidelijk lokaal. We hebben gemerkt dat er bij onze
bezoekers een grote behoefte bestaat om te zien wat de Nederlandse
creatieve sector concreet te bieden heeft. â
Syntensadviseur Bruni Hofman: âNederland barst van het creatief talent
dat het verdient om in the spotlights te staan. Om te laten zien dat
Nederland nog zoveel meer te bieden heeft dan de fameuze tulpen, kaas
en Senseo organiseren we daarom nu alweer de vijfde Creative Tour,
waarmee we geïnteresseerden uit binnen- en buitenland in contact
brengen met het crème de la crème van ons creatieve MKB. â
Van Touroperator tot Marktmeester
âInspireren en geïnspireerd worden, zijn belangrijke ingrediënten
van PICNICâ, onderstreept Richard Hoving, Senior Adviseur
Regiostimulering: âMaar als Kamer van Koophandel en partner in PICNIC
is het onze taak om nog een stapje verder te gaan. Omdat de creatieve
sector een van de belangrijkste stuwende sectoren van onze economie
is, zien we het niet alleen als onze missie om te laten zien dat
Amsterdam een gunstig vestigingsklimaat heeft voor creatieven, maar ook
om kruisbestuivingen met andere sectoren te organiseren om zo de
ondernemers te helpen hun business te ontwikkelen en uit te bouwen. De
Creative Tour, die Syntens organiseerde, bleek een probaat middel om
vraag en aanbod samen te brengen.â
Hofman: âNadat we het eerste jaar de Creative Tour alleen hebben
georganiseerd, besloten we in jaar twee de handen ineen te slaan met
het Mediagilde om vervolgens ook de Kamer van Koophandel en de
Kenniskring erbij te betrekken. Een belangrijke steun in de rug krijgen
we ook van het KansenKanon, het innovatieprogramma van de Provincie
Noord-Holland en de Gemeente Amsterdam. Samen heb je niet alleen een
groter netwerk, maar creëer je ook veel meer draagvlak en dat heeft
een aanzuigende werking op andere partijen. Inmiddels is het animo zo
groot dat we samen met de Kamer van Koophandel de Creative Tour
omgetoverd hebben in een creatieve markt. Dat blijkt een schot in de
roos. Er is zoveel belangstelling voor ontmoetingen met onze
ondernemers, dat de creatieve markt dit jaar een centrale plek inneemt
op het festivalterrein. In de gashouder biedt deze PICNIC dan ook een
podium aan 75 voorhoedespelers uit de Nederlandse creatieve economie.â
Volgens Van Asselen is de groeiende interesse voor de creatieve markt
niet meer dan evident: âWe merken dat onze bezoekers, veelal
boardmembers, beleidsmakers, kennisinstituten en oprichters van
creatieve bedrijven het prettig vinden om de toch veelal abstractere
inzichten die ze tijdens de vele seminars en workshops verwerven, af te
wisselen met concrete voorbeelden van ondernemers die van âcreative
thinkingâ hun core business maken.â
Aantrekkelijk businessprogramma
Ook is ze erg te spreken over de ontwikkeling van haar
businessprogramma. âWe hebben samen met de Kamer van Koophandel en
Syntens een goede formule gevonden om het MKB het podium te geven dat
het verdient op PICNIC, waardoor zich elk jaar weer meer partners en
ondernemers aansluiten. En dat groeiend aantal partners stelt ons
nog beter in staat om te luisteren naar onze deelnemers en gasten.Â
Door de observaties van alle partners en ondernemers serieus te
evalueren, zijn we in staat om ons programma elk jaar te verbeteren. â
Ook Hoving beaamt dat de samenwerking vruchten afwerpt: âDe Kamer van
Koophandel Amsterdam is de motor achter de ontwikkeling van de markt op
Picnic waar Syntens, dat een uitstekend netwerk van innovatieve
ondernemers heeft, een cruciale rol speelt als âmarktmeesterâ .
Tijdens de organisatie van dit soort activiteiten, merk je elke keer
weer dat we elkaar uitstekend aanvullen. â
Hofman haakt daarop in: âDat we in vijf jaar met elkaar een goede
reputatie hebben opgebouwd is ook af te lezen aan het grote aantal
ondernemers dat zich heeft ingeschreven voor een plek op de
marktplaats. Met meer dan 200 inschrijvingen, moesten we dit jaar dan
ook weer extra streng zijn. Alleen ondernemers die een product of
dienst kunnen laten zien, dat niet alleen innovatief is, maar ook
aansluit bij het thema van PICNIC, maken een kans. De topselectie uit
ons eigen netwerk hebben we aangevuld met FDgazellen, starters uit
het programma van Incubator Mediagilde en ondernemers uit het
relatiebestand van Immovator, BNO en PIBN.â
Van Asselen: âDankzij ons partnership met Syntens, Mediagilde en de
Kamer van Koophandel is ons aanbod uitgegroeid tot een aantrekkelijk en
professioneel businessprogramma. Commerciële partnerships en de
betrokkenheid van partijen als de Kamer van Koophandel geeft dit
initiatief natuurlijk vleugels. Maar tegelijkertijd vind ik het
belangrijk om te onderstrepen dat we dit zonder de bezieling,
overtuigingskracht en al het werk dat Bruni Hofman erin stopt, nooit
zouden hebben kunnen realiseren met elkaar.â
Effect is lastig te kwantificeren
Hoving: âSinds de start van de Creative Tour hebben meer dan 300 van de
meest innovatieve ondernemers in de creatieve sector de kans gekregen
om zich aan het PICNIC-publiek te laten zien.â Hofman vult: âHet valt
moeilijk te meten, maar volgens een ruwe schatting hebben meer dan
10.000 bezoekende innovators onze ondernemers de laatste vijf jaarÂ
bezocht. Het is uiteraard lastig om het effect exact te kwantificeren,
maar zoals Richard Hoving van de Kamer van Koophandel al noemde hebben
grote aantallen keynote-speakers, vertegenwoordigers van
multinationals, kennisinstituten en overheden onze ondernemers
ontmoet. Ik weet uit ervaring, via mijn contacten, dat een aanzienlijk
percentage van al deze ontmoetingen geleid hebben tot âinteressante
verbindingen, nieuwe innovaties en zelfs concrete businessâ. Voor nu
én in de toekomst is dat een prachtige aanwinst voor Amsterdam en de
PICNIC en alle creatieve geesten die hun deel daaraan leveren.â
Meer informatie via Bruni Hofman
Syntens