Rosmalense coureur laat zich in Belgian Touring Car Series niet tegenhouden door succesballast

Dick Freebird knokt zich na uitvalbeurt sterk terug naar podiumplek in BTCS

Rosmalen, 20 september 2010 - Autocoureur Dick Freebird heeft afgelopen weekeinde al weer zijn 9de podiumplek in de Belgian Touring Car Series veroverd. Nadat hij in de eerste heat van de Francorchampagne-races op Spa-Francorchamps was uitgevallen, kwam hij in de tweede manche sterk terug. Samen met zijn Belgische racepartner Nico Verdonck snelde de Rosmalenaar naar de derde stek in de T3-klasse van de BTCS.

Twee maanden na een dubbele zege op het vermaarde circuit van Spa-Francorchamps, kwam Freebird wederom in actie met zijn BMW 320d. Hij wist dat het dit weekend erg lastig zou worden om de superprestatie van juli te herhalen. ,,Als je twee keer wint, krijg je de volgende wedstrijden 60 kilo aan extra gewicht mee. Dat is dermate veel 'succesballast', dat dat hier op Spa zo'n anderhalve seconde per rondje kost. Dat is natuurlijk gigantisch'', vertelt Dick Freebird.

Supersnelle slijtage
Al tijdens de training merkte Freebird de werking van het vele additionele gewicht. ,,Met 60 kilogram extra wil de auto in de bochten veel meer over zijn voorwielen glijden. Dat betekent dat het racerubber vele malen sneller slijt. Waar we tijdens de 24 uursrace eerder dit seizoen 2,5 uur met een setje banden deden, waren de voorbanden nu al na 45 minuten compleet op. Als je bedenkt dat we hier twee manches van elk 90 minuten reden, kun je nagaan hoe lastig dat is.''

Race 1
Ondanks het opgelegde nadeel wist Verdonck de bolide van DB Motorsport als derde te kwalificeren voor de openingsheat, die gisterochtend op de rol stond. ,,Nico nam ook de start voor zijn rekening en deed dat uitstekend. Hij pakte zelfs even de kop, maar kwam halverwege op een uitstekende tweede plaats binnen voor de rijderswissel'', zag Freebird. ,,Op het moment dat ik achter het stuur zat, gebeurde er veel op de baan. De nodige gele vlaggen zorgden ervoor dat je goed moest opletten. Ik lag met nog zo'n 20 minuten te gaan op de fraaie tweede plaats. Helaas ging het op dat moment mis. Ik verschakelde me bij een bocht, waardoor de achterwielen vast sloegen. Ik kwam in de grindbak. Dat betekende helaas einde race. Dat scheelde een hoop punten voor het T3-klassement, waarin Nico en ik leiden. Gelukkig heb je in het seizoen één schrapresultaat voor je slechtste prestatie. Dat is deze dan, zullen we maar zeggen.''

Race 2
Later op de middag kreeg Freebird echter al weer de kans om zijn foutje goed te maken. Startend vanaf plek 5, was de Brabander samen met Verdonck uit op revanche. ,,Ik vertrok uitstekend, want rukte direct op naar plek 4. Na twee ronden kon ik ook Leon Rijnbeek, die net als ik bij DB Motorsport racet, voorbij en was positie 3 in handen'', zag Dick Freebird.

Enerverend ritje
Freebird kende vervolgens een enerverende stint. ,,Ik heb nog even stuivertje gewisseld met een SEAT, maar wist uiteindelijk op positie 3 het stuur over te geven aan Nico. Omdat de voorbanden zo vreselijk op waren, zette het team er tevens vers rubber op. Dat kostte uiteraard extra tijd, waardoor we iets terugvielen. Maar Nico wist wederom goed het gas te vinden en reed onze diesel BMW keurig terug naar P3. Met een nieuw podium als goed resultaat.''

Spannende finale
Over drie weken is het slotweekend van de BTCS-jaargang 2010. Op de Vlaamse baan van Zolder worden er nog twee manches van elk een uur verreden. ,,Gelukkig hebben we dan een strafgewicht van slechts 10 kilo, terwijl onze grootste tegenstanders in het kampioenschap elk 30 kilogram extra moeten meetorsen. Dat is een voordeel voor ons. Maar hoe dan ook zullen het nog twee hevige gevechtjes worden. Eén ding is zeker: het zal zeker spannend zijn'', verwacht Dick Freebird.

Uitslagen BTCS, Francorchampagne, Spa-Francorchamps, 18 en 19 september 2010:

Race 1: Jeroen den Boer / Leon Rijnbeek 35 ronden, 2. Claude-Yves Gosselin / Antoine Choque op 1 ronde, 3. Christian Franck op 1 ronde.

Race 2: 1. Ronnie Latinne / Jean-Jacques Smits 34 ronden. 2. Pierre-Yves Rosoux / Philippe Capocci op 24,577 seconden, 3. Dick Freebird / Nico Verdonck op 26,562.

Resterende kalender BTCS 2010:
8-10 oktober: FIA GT Championship Zolder (2 x 60 minuten)