Gemeente Utrecht


2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
117 Vragen van mevrouw mr. M.H. Bikker
(ingekomen 20 september 2010)


Schriftelijke vragen: Schone nieuwe bussen

Op 16 september ontving de gemeenteraad een schrijven van het Wijk C Komitee over de aanschaf van ruim 200 bussen voor de stad Utrecht. In maart dit jaar kondigde het BRU nog aan dat het hier om diesel-hybride bussen zou gaan. Voornoemd Komitee heeft stevige twijfels of de concessie inderdaad leidt tot de gewenste aanschaf van hybride bussen. Eerder was er volop commotie over de negatieve bijdrage van stadsbussen aan de luchtkwaliteit in Utrecht. De aanschaf van nieuwe hybride bussen zou een positieve bijdrage betekenen voor het halen van de luchtkwaliteitsnormen. Met name de uitstoot van NO2 (stikstofdioxide) moet in de stad omlaag gaan door de aanschaf van schonere bussen. Dat is noodzakelijk voor het halen van de wettelijke normen inzake luchtkwaliteit. Een en ander overziende heeft de fractie van de ChristenUnie Utrecht de volgende vragen:

1. Bent u bekend met het schrijven van het Wijk C Komitee d.d. 14 september 2010 aan de Minister van Verkeer en Waterstaat en de Minister van VROM, met als onderwerp: 'concessie OV en luchtkwaliteit in Regio Utrecht'?

2. Welke wijzigingen zijn er gemaakt in het eisenpakket voor de Openbaar Vervoer aanbesteding 2011 -2019 sinds de aankondiging van het BRU (maart 2010) dat er ruim 200 diesel-hybride bussen zouden worden aangeschaft? Wie heeft opdracht gegeven tot deze wijzigingen?

In 2008 zijn er 144 stadbussen aangeschaft die een hogere directe NO2-uitstoot hadden dan eerder was voorzien. Dat heeft gevolgen voor de aanschaf van de volgende lichting stadsbussen. Deze moeten een nog lagere uitstoot van NO2 hebben, dan eerder was geraamd. TNO heeft hiervoor limietwaarden berekend.

3. Bent u met ons van mening dat de nieuwe stadsbussen een lagere uitstoot van NO2 moeten hebben, dan eerder was geraamd, vanwege de te hoge uitstoot van de lichting stadsbussen uit 2008?

4. Welke limietwaarden voor NOx heeft het BRU als maximaal toegestane emissie gesteld in de concessieverlening? Is er ook een aparte eis gesteld voor de directe NO2-emissie?
a. Hoe verhouden zich deze limietwaarden tot de berekeningen van TNO?
b. Hoe beoordeelt u het schrijven en de onderbouwing van het Wijk C Komitee in dezen?

5. Zijn er op dit moment bussen op de markt die voldoen aan de limietwaarden, zoals berekend door TNO?
a. Zo ja, zijn dit de enige bussen die in aanmerking komen voor aanschaf?
b. Zo nee, welke conclusies zijn daar door u aan verbonden voor de concessieverlening?

6. Stel dat geen van de huidige bussen voldoet aan de emissie-eisen. Bent u met ons van mening dat het nog steeds belangrijk is dat deze waarden zo laag mogelijk zijn? Hoe komt dat tot uiting in het eisenpakket van de OV aanbesteding 2011-2019?

7. Volstaan 'gewone' dieselbussen ook om aan de concessie-eisen van het BRU te voldoen?

8. Is het uitgesloten dat het BRU dieselbussen aanschaft met een te hoge directe NO2-uitstoot?

9. Bent u bereid om (indien mogelijk) nieuwe bussen voorafgaand aan de aanschaf nog eens te onderwerpen aan een emissietest door TNO om een herhaling van 2008 te voorkomen?

Het Wijk C Komitee bericht dat als de eisen uit het huidige bestek in stand blijven in 2015 bijna alle 360 Utrechtse stads- en streekbussen een 50 tot 120 procent hogere directe NO2
emissie hebben dan waar in de saneringstool voor het jaar 2015 van uit is gegaan. En dat met betrekking tot de emissie van fijnstof er in het bestek in het geheel geen eisen
zijn opgenomen.

10. Voldoet Utrecht in 2015 aan de luchtkwaliteitsnormen voor NO2?
a. Zo nee, wat zijn de gevolgen en op welke plaatsen verwacht u overschrijding? Wat gaat u doen om hier verandering in aan te brengen?

11. Klopt het dat de emissie van fijnstof in het geheel niet is opgenomen in het eisenpakket?
a. Zo ja, wat vindt u daar nu van?

Wat gaat u doen om de ongerustheid bij de Wijk C-bewoners weg te nemen?
---

Tevens te vinden op: http://www.utrechtanders.nl/wp-content/uploads/briefbussenmet-bijlage.pdf
http://regioutrecht.nl/downloads/nieuwsarchief/persberichten/persberichten-2010/020310_persbericht_Tweehonderd_hybride_bussen_in_regio_Utrecht.pdf
http://www.utrechtanders.nl/wp-content/uploads/Advies-rekenen-aan-schone-bussen-in-Utrecht_concept_16032009.doc


---- --