Meer mensen doen hun inkopen in Zwolle
Het koopstromenonderzoek dat elke vijf jaar wordt uitgevoerd in
Oost-Nederland laat zien dat Zwolle het goed doet. Zeker in relatie tot
vergelijkbare steden in de regio. Het meest recente onderzoek laat,
vergeleken met 2005, in alle kernen in de regio een omzetgroei zien. De
omzetstijging is het grootst in Zwolle en Zutphen.
Waar doen inwoners van Zwolle hun aankopen en hoe heeft dit koopgedrag
zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Hoe waarderen consumenten de
winkelvoorzieningen in Zwolle en waarom kiest men voor dit
winkelgebied? Dit zijn vragen die zijn beantwoord in het
koopstromenonderzoek Oost-Nederland 2010.
Regiofunctie
Van alle dagelijkse boodschappen die in Zwolle gedaan worden, wordt
ruim 10% gedaan door mensen van buiten de stad. Dit percentage is sinds
2005 verdubbeld. Ook het aantal inwoners in Zwolle dat de dagelijks
inkopen doet in Zwolle is gestegen (+3%). De toename komt vooral ten
goede aan de wijkwinkelcentra. Het aandeel van de binnenstad voor de
dagelijkse inkopen is met 7% gedaald.
"Zwolle doet het dus goed", vindt wethouder Cees Berkhout. "Deze
cijfers laten zien dat de stad een goede regiofunctie heeft. Zwolle is
zowel voor de Zwollenaren als voor mensen van buiten een aantrekkelijke
winkelstad."
Verschillen
Meer in detail laat het onderzoek interessante verschillen zien voor de
diverse winkelgebieden, branches en winkelgedrag van consumenten. Voor
de niet-dagelijkse goederen kwamen er 5% meer mensen uit de regio naar
Zwolle. Bij de inwoners van Zwolle daarentegen was er een lichte daling
te zien voor de aanschaf van niet-dagelijkse goederen in hun eigen
woonplaats.
De kledingbranche in Zwolle laat ten opzichte van 2005 een lichte
daling zien van het aantal klanten (-4%). Toch doen, ten opzichte van
de andere branches, nog steeds relatief veel klanten van buiten de stad
(61%) kledingaankopen in Zwolle.
Veelheid aan winkels
De nabijheid van de winkels is voor inwoners een belangrijk argument
voor het inkopen van de dagelijkse artikelen in hun eigen stad. Ook als
het gaat om winkelen, is nabijheid verreweg de belangrijkste reden.
Voor veel bezoekers is daarnaast de veelheid aan winkels en de
aanwezigheid van bepaalde winkels en producten een motief om in Zwolle
te winkelen. Er is veel waardering voor de kwaliteit en veelheid van de
winkels in Zwolle.
Het onderzoek naar koopgedrag is een initiatief van de Kamer van
Koophandel Oost Nederland en de provincie Overijssel. Het onderzoek is
uitgevoerd onder 38 gemeenten in Overijssel en delen van Gelderland en
Drenthe.
* Meer informatie: koopstromen.nl
Gemeente Zwolle