Verse vis in trek bij consument - Er wordt meer en vaker vis gegeten
Rijswijk, 20 september 2010 - Het afgelopen jaar is de thuisconsumptie
van vis, schaal- en schelpdieren met 3% gestegen naar ruim 58.000 ton.
Vooral verse vis stijgt behoorlijk, namelijk met 8% en de consumptie
van conserven neemt toe met 5%. De groei wordt veroorzaakt door een
toenemend aantal kopers en het feit dat huishoudens vaker en bovendien
meer vis kopen. Aldus onderzoekscijfers van marktonderzoeksbureau GfK.
De gestage stijging van het aandeel verse vis in de thuisconsumptie van
de laatste jaren, heeft zich verder doorgezet. Bijna de helft van de
vis die de Nederlander thuis eet is vers (47%), met als grootste
stijgers kabeljauw (+25%), haring (+14%) en zalm (+3%). De verkoop van
de pangasius en tilapia is iets teruggelopen. Ook verse schaal- en
schelpdieren nemen in populariteit toe (+11%).
Nederlander eet meer en vaker verse vis
Over het afgelopen jaar (periode juli 2009 t/m juni 2010) is ruim
27.000 ton verse vis gekocht. Over dezelfde periode een jaar eerder was
dit nog 25.000 ton - een stijging van 8%. Deze groei is terug te voeren
op een toenemend aantal kopers, het vaker kopen van verse vis voor
thuisverbruik en een stijging van de gekochte hoeveelheid verse vis.
Per persoon werd in het afgelopen jaar ruim 1,7 kilo verse vis gegeten
en dat is 7,5% meer dan in de periode daarvoor.
De toenemende belangstelling voor verse vis wordt mede gestimuleerd
door promotie-activiteiten op de winkelvloer en een prijsdaling van
verse vis. Maar ook de huidige tijdgeest met een grotere aandacht voor
gezondheid speelt hierin een rol, evenals de campagne van het
Nederlands Visbureau om consumenten ervan bewust te maken dat 2 x per
week vis eten gezond is.
Conserven trekt nieuwe kopers
Van de ruim 10.000 ton die op jaarbasis aan conserven wordt verkocht is
ruim 41% tonijn uit blik, die een opmerkelijke groei laat zien (+12%).
Deze groei wordt met name veroorzaakt door nieuwe kopers. Mensen die
vis willen proberen, kiezen vaak producten die gemakkelijk te bereiden
zijn. Een keertje tonijn door de pasta in plaats van vlees is dan ook
een eenvoudige en veilige keuze. Promotie en aandacht in de media voor
tonijn uit blik, hebben deze ontwikkeling positief beïnvloed. Andere
veel verkochte producten binnen het conservensegment zijn haring en
zalm.
Vis op de minuut opnieuw uitgebracht
Vis is snel en gemakkelijk te bereiden, of je nu bakt, grilt, stoomt of
wokt. Om de kennis over de bereiding van vis bij consumenten te
vergroten heeft het Nederlands Visbureau de folder "Vis op de Minuut'
opnieuw uitgebracht. Daarin staat een handig overzicht van
bereidingswijzen en -tijden. De folder wordt verspreid via de
visdetaillisten.