Productschap Vis


Verse vis in trek bij consument - Er wordt meer en vaker vis gegeten

Rijswijk, 20 september 2010 - Het afgelopen jaar is de thuisconsumptie van vis, schaal- en schelpdieren met 3% gestegen naar ruim 58.000 ton. Vooral verse vis stijgt behoorlijk, namelijk met 8% en de consumptie van conserven neemt toe met 5%. De groei wordt veroorzaakt door een toenemend aantal kopers en het feit dat huishoudens vaker en bovendien meer vis kopen. Aldus onderzoekscijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

De gestage stijging van het aandeel verse vis in de thuisconsumptie van de laatste jaren, heeft zich verder doorgezet. Bijna de helft van de vis die de Nederlander thuis eet is vers (47%), met als grootste stijgers kabeljauw (+25%), haring (+14%) en zalm (+3%). De verkoop van de pangasius en tilapia is iets teruggelopen. Ook verse schaal- en schelpdieren nemen in populariteit toe (+11%).

Nederlander eet meer en vaker verse vis

Over het afgelopen jaar (periode juli 2009 t/m juni 2010) is ruim 27.000 ton verse vis gekocht. Over dezelfde periode een jaar eerder was dit nog 25.000 ton - een stijging van 8%. Deze groei is terug te voeren op een toenemend aantal kopers, het vaker kopen van verse vis voor thuisverbruik en een stijging van de gekochte hoeveelheid verse vis. Per persoon werd in het afgelopen jaar ruim 1,7 kilo verse vis gegeten en dat is 7,5% meer dan in de periode daarvoor.

De toenemende belangstelling voor verse vis wordt mede gestimuleerd door promotie-activiteiten op de winkelvloer en een prijsdaling van verse vis. Maar ook de huidige tijdgeest met een grotere aandacht voor gezondheid speelt hierin een rol, evenals de campagne van het Nederlands Visbureau om consumenten ervan bewust te maken dat 2 x per week vis eten gezond is.

Conserven trekt nieuwe kopers

Van de ruim 10.000 ton die op jaarbasis aan conserven wordt verkocht is ruim 41% tonijn uit blik, die een opmerkelijke groei laat zien (+12%). Deze groei wordt met name veroorzaakt door nieuwe kopers. Mensen die vis willen proberen, kiezen vaak producten die gemakkelijk te bereiden zijn. Een keertje tonijn door de pasta in plaats van vlees is dan ook een eenvoudige en veilige keuze. Promotie en aandacht in de media voor tonijn uit blik, hebben deze ontwikkeling positief beïnvloed. Andere veel verkochte producten binnen het conservensegment zijn haring en zalm.

Vis op de minuut opnieuw uitgebracht

Vis is snel en gemakkelijk te bereiden, of je nu bakt, grilt, stoomt of wokt. Om de kennis over de bereiding van vis bij consumenten te vergroten heeft het Nederlands Visbureau de folder "Vis op de Minuut' opnieuw uitgebracht. Daarin staat een handig overzicht van bereidingswijzen en -tijden. De folder wordt verspreid via de visdetaillisten.