Gemeente Oldenzaal


Koopgedrag in Oldenzaal opnieuw in beeld gebracht

20 september 2010

In dit voorjaar is in Oldenzaal een onderzoek naar koopgedrag uitgevoerd. Waar doen inwoners van Oldenzaal hun aankopen en hoe heeft dit koopgedrag zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Aan het onderzoek hebben 400 huishoudens deelgenomen. Dit zogenaamde koopstromenon-derzoek maakt deel uit van het Koopstromen Onderzoek Oost-Nederland 2010.

Het winkel- en koopgedrag van consumenten verandert voortdurend, ondermeer door de opkomst van het online shoppen. Om goed op deze veranderingen in te kunnen spelen, is onderzoek naar het koopgedrag van de consument nodig. Daarom vindt iedere vijf jaar in Oost-Nederland een koopstromenonderzoek plaats. Aan de consumenten is onder meer gevraagd waar zij hun aankopen doen en hoe zij de winkelvoorzieningen in Oldenzaal waarderen.

Afnemende binding maar stijgende toevloeiing bij dagelijkse artikelen Uit het onderzoek komen een aantal opvallende uitkomsten naar voren. Zo doen sinds 2005 minder inwoners (-8%) van Oldenzaal hun dagelijkse boodschappen in de stad, terwijl meer klanten uit de regio (+12%) hun dagelijkse inkopen in Oldenzaal doen. Ook het aantal inwoners dat niet-dagelijkse artikelen in Oldenzaal koopt is afgenomen (-16%). Daarentegen kopen meer regiobezoekers deze artikelen in de stad (+14%). De electrobranche in Oldenzaal laat de grootste relatieve daling zien in het totaal aantal klanten (-42%). De woningbranche is sinds 2005 verantwoordelijk voor de grootste relatieve toevloeiing van klanten van buitenaf naar Oldenzaal (+20%).

Nabijheid zowel bij dagelijkse boodschappen als winkelen belangrijkste motief
De nabijheid is voor inwoners en regiobezoekers de belangrijkste reden om in Oldenzaal dagelijkse boodschappen te doen dan wel te winkelen. Daarnaast speelt de sfeer voor bezoekers ook een belangrijke rol in de keus om in Oldenzaal te gaan winkelen. Voor inwoners speelt nabijheid hierin een grote rol. De winkelvoorzieningen worden positief gewaardeerd. Regiobezoekers waarderen deze net iets hoger dan inwoners. Hoog scoren de bereikbaarheid, parkeermogelijkheden voor fietsers en veiligheid.

Koopstromenonderzoek eens per vijf jaar
Iedere vijf jaar wordt voor de gehele provincie Overijssel en een aantal gemeenten in Zuid-Drenthe en Gelderland onderzoek gedaan naar het koopgedrag van de consument in verschillende winkelgebieden. Het onderzoek verstrekt naast inzicht in consumentengedrag ook informatie over het functioneren en de aantrekkelijkheid van winkelgebieden. Aan het onderzoek doen veel partijen mee: Kamers van Koophandel Noord- en Oost-Nederland, Provincie Overijssel en gemeenten. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau I&O Research.

Voor belangstellenden is het rapport te downloaden vanaf www.koopstromen.nl .