Gemeente Oldenzaal
Koopgedrag in Oldenzaal opnieuw in beeld gebracht
20 september 2010
In dit voorjaar is in Oldenzaal een onderzoek naar koopgedrag
uitgevoerd. Waar doen inwoners van Oldenzaal hun aankopen en hoe heeft
dit koopgedrag zich de afgelopen jaren ontwikkeld? Aan het onderzoek
hebben 400 huishoudens deelgenomen. Dit zogenaamde
koopstromenon-derzoek maakt deel uit van het Koopstromen Onderzoek
Oost-Nederland 2010.
Het winkel- en koopgedrag van consumenten verandert voortdurend,
ondermeer door de opkomst van het online shoppen. Om goed op deze
veranderingen in te kunnen spelen, is onderzoek naar het koopgedrag van
de consument nodig. Daarom vindt iedere vijf jaar in Oost-Nederland een
koopstromenonderzoek plaats. Aan de consumenten is onder meer gevraagd
waar zij hun aankopen doen en hoe zij de winkelvoorzieningen in
Oldenzaal waarderen.
Afnemende binding maar stijgende toevloeiing bij dagelijkse artikelen
Uit het onderzoek komen een aantal opvallende uitkomsten naar voren. Zo
doen sinds 2005 minder inwoners (-8%) van Oldenzaal hun dagelijkse
boodschappen in de stad, terwijl meer klanten uit de regio (+12%) hun
dagelijkse inkopen in Oldenzaal doen. Ook het aantal inwoners dat
niet-dagelijkse artikelen in Oldenzaal koopt is afgenomen (-16%).
Daarentegen kopen meer regiobezoekers deze artikelen in de stad (+14%).
De electrobranche in Oldenzaal laat de grootste relatieve daling zien
in het totaal aantal klanten (-42%). De woningbranche is sinds 2005
verantwoordelijk voor de grootste relatieve toevloeiing van klanten van
buitenaf naar Oldenzaal (+20%).
Nabijheid zowel bij dagelijkse boodschappen als winkelen belangrijkste
motief
De nabijheid is voor inwoners en regiobezoekers de belangrijkste reden
om in Oldenzaal dagelijkse boodschappen te doen dan wel te winkelen.
Daarnaast speelt de sfeer voor bezoekers ook een belangrijke rol in de
keus om in Oldenzaal te gaan winkelen. Voor inwoners speelt nabijheid
hierin een grote rol. De winkelvoorzieningen worden positief
gewaardeerd. Regiobezoekers waarderen deze net iets hoger dan inwoners.
Hoog scoren de bereikbaarheid, parkeermogelijkheden voor fietsers en
veiligheid.
Koopstromenonderzoek eens per vijf jaar
Iedere vijf jaar wordt voor de gehele provincie Overijssel en een
aantal gemeenten in Zuid-Drenthe en Gelderland onderzoek gedaan naar
het koopgedrag van de consument in verschillende winkelgebieden. Het
onderzoek verstrekt naast inzicht in consumentengedrag ook informatie
over het functioneren en de aantrekkelijkheid van winkelgebieden. Aan
het onderzoek doen veel partijen mee: Kamers van Koophandel Noord- en
Oost-Nederland, Provincie Overijssel en gemeenten. Het onderzoek wordt
uitgevoerd door onderzoeksbureau I&O Research.
Voor belangstellenden is het rapport te downloaden vanaf
www.koopstromen.nl .