Leefomgeving & infrastructuur: Nederland kan veel leren van buitenland

20/09/2010 13:39

ECORYS Nederland BV

Nederlandse overheden kunnen veel leren van de ons omringende landen als het gaat om oplossingen voor problematiek op het gebied van leefomgeving en infrastructuur. Onder meer op terreinen als duurzaamheid, waterbeheer, mobiliteit, ruimtelijke ontwikkeling en innovatiebeleid loopt Nederland achter op het buitenland. Dit blijkt uit het rapport "Brede heroverwegingen: de internationale dimensie" dat ECORYS heeft geschreven in opdracht van de Raden voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI).

Nederland staat niet alleen in de aanpak van een groot aantal maatschappelijke opgaven op het gebied van leefomgeving en infrastructuur. Deze leiden nationaal maar ook internationaal tot nieuwe gezichtspunten, maar ook tot nieuwe aanpakken in beleidsvorming en beleidsuitvoering. Daardoor heen spelen nationale en historisch gegroeide bestuursstructuren. De wijze waarop overheden zijn georganiseerd en met elkaar omgaan, de mate van marktwerking in van oudsher publieke taken, de mogelijkheden voor burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties om zelf met innovatieve oplossingen te komen voor maatschappelijke problemen verschillen internationaal sterk van elkaar.

Analyse van best practices

ECORYS heeft verschillende internationale 'best practices' geïnventariseerd en vergeleken en onderzocht in hoeverre buitenlandse ervaringen als leerprocessen voor Nederlandse overheden kunnen gelden. De best practices zijn geanalyseerd aan de hand van een zestal veranderingsprincipes:


- De Rijksoverheid definieert scherp haar kerntaken en de overheid kiest beleidsinstrumenten gedifferentieerd naar taak;


- Decentraal wat kan, centraal wat moet;


- Werk met adaptief beleid;


- Zorg voor herkenbare geldstromen;


- Eerst benutten, dan toevoegen;


- Organiseer de uitvoering van taken in de samenhang van ketens.

Nederland loopt achter op buitenland

De ECORYS-studie laat interessante buitenlandse bestuursmodellen en manieren zien om met problemen om te gaan en gaat in op concrete voorbeelden van best practices. Wij noemen er hier twee.

In vrijwel alle bestudeerde landencases wordt gewerkt met adaptief beleid. Een uitzondering hierop is Finland, dat het nieuwe algemene innovatiebeleid in de jaren '90 is gestart met een 'sense of urgency' over de economische verwachtingen voor dit land. Dit heeft geleid tot een 'grand design' voor de totstandkoming van een nieuwe kenniseconomie met een groot aantal maatregelen en wetgeving onder leiding van de Finse president.

Er zijn ook concrete voorbeelden rond het zorgdragen voor herkenbare geldstromen, zoals rond energie (CO2-heffing op verbruik fossiele energie in Zweden), water (evidence base voor waterefficiency in het Verenigd Koninkrijk), beprijzing van mobiliteit (bijv. heffingen in Londen, Stockholm, Portugal en Duitsland).

De algemene conclusie is dat Nederland nog veel kan leren van de aanpak in het buitenland en dat het buitenland vaak een aantal stappen verder is dan wij. Door besluitvorming en uitvoering slimmer te organiseren kunnen ook in Nederland betere oplossingen voor hardnekkige vraagstukken worden bereikt.

Over ECORYS

Al meer dan 80 jaar helpt ECORYS opdrachtgevers wereldwijd bij het realiseren van hun ambities. Vanuit een onafhankelijke positie leveren onze professionals heldere adviezen en effectieve ondersteuning bij de uitvoering van beleid en programma's, gebaseerd op inhoudelijke kennis en scherpe analyses. Wat onze aanpak typeert zijn de kwaliteiten van onze experts: specifieke kennis op economisch, sociaal en ruimtelijk gebied, maatschappelijke betrokkenheid, persoonlijke service en de capaciteit om vraagstukken vanuit verschillende disciplines te benaderen. Deze unieke mix van factoren garandeert de kwaliteit waarnaar onze klanten op zoek zijn. Niet voor niets heeft ECORYS met veel opdrachtgevers een langdurige relatie.

Ongeveer 560 medewerkers werken vanuit 16 vestigingen in 11 landen aan projecten binnen de kennisgebieden Economie & Concurrentiekracht, Regio's, Steden & Vastgoed, Transport & Mobiliteit, en Sociaal Beleid & Bestuur. De dienstverlening van ECORYS beslaat de gehele beleidscyclus: Onderzoek & Beleidsadvies, Institutionele & Capaciteitsontwikkeling, Programmamanagement & -Realisatie, Financiering & Communicatie, en Monitoring & Evaluatie.

ECORYS Nederland

ECORYS Nederland is ontstaan na een fusie tussen NEI (Nederlands Economisch Instituut) en Kolpron in 1999. Hiernaast maken ook Bureau DAM, ECORYS Communicatie, Logion en MERC deel uit van ECORYS Nederland. Vanuit onze vestigingen in Rotterdam (hoofdkantoor) en Amsterdam werken circa 250 medewerkers aan opdrachten op het gebied van economische, sociale en ruimtelijke ontwikkeling in binnen- en buitenland. ECORYS Nederland is onafhankelijk: de aandelen zijn in bezit van medewerkers en de Stichting NEI.





http://www.ecorys.nl

http://www.ecorys.nl