Adfiz
Adfiz doet voorzet voor toekomstvisie op de financiële dienstverlening
Met de Beschouwing Financiële dienstverlening in beweging 2011 - 2014,
levert Adfiz een bijdrage aan de toekomstige inrichting van de
financiële dienstverlening. Centraal in deze beschouwing staan de al
eerder door Adfiz benoemde belangrijke thema's voor de toekomst:
Professionalisering en Herpositionering van de financieel adviseur aan
de kant van de klant en Versterking van de positie van de klant.
Met dit document wil Adfiz de discussie aangaan met stakeholders als de
Consumentenbond, de Politiek, de toezichthouder alsmede met andere
brancheorganisaties. Later deze maand presenteert Adfiz haar
Positionpaper Beloningen, die een verdere uitwerking is van het
onderdeel
belonen in de Beschouwing Financiële dienstverlening in beweging 2011 -
2014.
Het ministerie van Financiën evalueert op dit moment de beloningsregels
van de Wfd (inmiddels Wft). De uitvoering daarvan is uitbesteed aan
SEO. Onderzocht is in hoeverre de doelstellingen van de wetgeving,
specifiek met betrekking tot beloningen, worden gerealiseerd. De
resultaten van deze evaluatie door SEO gaan binnenkort naar de Tweede
Kamer, met daarbij een beleidsnota van de minister. De AFM komt
geregeld met nieuwe opvattingen over een goede uitvoering van de
wetgeving. Het Verbond van Verzekeraars heeft een position paper
neergelegd over beloningsstructuren. Dit alles gaat over de relatie met
de klant, over de rol van het intermediair, over de relatie met de
aanbieders en over de beloning voor de dienstverlening.
Adfiz heeft in de achterliggende periode uitgebreid met diverse
partijen gesproken over die naaste toekomst en heeft ter ondersteuning
van haar gedachtenontwikkeling het Nibud gevraagd onderzoek te doen
naar de wijze waarop de consument financieel advies zoekt, hoe hij dit
waardeert en wat hij ervan verwacht. Tevens is aan bureau D&O gevraagd
onderzoek te doen naar de werkzaamheden die het intermediair doet,
welke daarvan zijn toe te rekenen aan de klant en welke hij voor de
aanbieders uitvoert.
Uiteraard is ook gekeken naar wat er in Brussel gebeurt.
Adfiz heeft bewust nog niet gekozen voor bepaalde oplossingen of een
standpunt ingenomen. Adfiz geeft oplossingsrichtingen aan en wil met
deze richtingen de dialoog aangaan met de hiervoor genoemde partijen om
zo te komen tot een breed gedragen visie op de financiële
dienstverlening waarbij de klant centraal staat. Adfiz nodigt alle
betrokkenen van harte uit om kennis te nemen van de inhoud van de
Beschouwing en om een bijdrage aan de dialoog te leveren.
Dat kan via: samenvooruit@adfiz.nl.