Gemeente Nuth
Retailstructuurvisie Parkstad Limburg (2010-2020)
Retail Parkstad: Ruimte voor dynamiek op minder meters
Handhaaf de huidige structuur van de detailhandel in Parkstad Limburg,
maar maak een duidelijker prioritering; stimuleer meer onderscheidend
vermogen
tussen de winkelcentra in de regio; stem de omvang van het
winkeloppervlak komende jaren af op de verwachtebevolkingsdaling. En
neem bij dit alles het koopmotief van consumenten meer dan voorheenals
leidraad. Dat zijn op hoofdlijnen de belangrijkste conclusies van de
concept-Retailstructuurvisie 2010-2020 die stadsregio Parkstad Limburg
in overleg met de retailsector heeft ontwikkeld. Het plan ligt van 16
september tot en met 27 oktober 2010 ter inspraak voor.
Meer onderscheidend
In Parkstad Limburg is op dit moment 72% van het totaal aan winkelvloer
geconcentreerd in 15 winkelcentra; 8% bevindt zich in 24 kleinere
winkelcentra en 20% is op verspreide ongeplande locaties. Deze
hoofdstructuur is een goede basis voor een gezonde retailontwikkeling
in de regio. Maar dan moet er wel een duidelijker onderscheid komen
tussen de verschillende winkelcentra. Daarbij moeten Heerlen-centrum,
de Woonboulevard en het Parkstad Limburg stadion nog meeruitgroeien tot
de iconen voor de regio. Via âsatellietcentraâ in Kerkrade, Landgraaf,
Brunssum en Hoensbroek, is er in de wijk-, buurt- en dorpscentra dan
nog ruimte voor vooral lokale detailhandel. In de kleinste kernen moet
een bundeling van winkels, samen met
sociaal-maatschappelijkevoorzieningen (medische voorzieningen,
bibliotheken e.d.) de levensvatbaarheid van winkels garanderen.
Minder oppervlak
Op dit moment staat circa 14% van de beschikbare winkelruimte in
Parkstad leeg. De Retailstructuurvisie stelt maatregelen voor om dit
terug te brengen tot de acceptabele en gebruikelijke leegstand van zoân
5%. De ingezette bevolkingsdaling zorgt er daarbij voor dat er extra
vloeroppervlak moet verdwijnen. In totaal moet de komende tien jaar
zoân 110.000 m2 winkelruimte uit de markt gehaald worden. Dit kan voor
een belangrijk deel gebeuren door de zogenoemde ongeplande
winkelontwikkeling (nu zoân 104.000 m2 in de regio) uit de markt te
halen. Gemeenten kunnen vooral op dat gebied invloed uitoefenen via
aanpassing van hun bestemmingsplannen. Op basis van de concept-visie en
de binnengekomen inspraakreacties zal de Parkstadraad volgens planning
eind dit jaar de definitieve Retailstructuurvisie vaststellen.
Vervolgens is het aan de acht Parkstadgemeenten om het vastgestelde
beleid vast te leggen in bestemmingsplannen.De overheid geeft met deze
structuurvisie de gewenste richting aan. Feitelijke invulling is aan de
markt. Om die gewenste invulling te stimuleren onderneemt Parkstad
diverse acties.
Zo komt er een âNieuw voor Oudâ regeling waarbij ontwikkelaars van
nieuw winkeloppervlak verplicht worden âoude metersâ uit de markt te
nemen. Tevens wordt de haalbaarheid onderzocht van een
saneringsfonds.Ook wil de stadsregio een structureel overleg opzetten
met de retailsector en devastgoedontwikkelaars. Daarin kunnen partijen
elkaar informeren over nieuwe ontwikkelingen en monitoren hoe de
gewenste herstructurering in de praktijk vorm krijgt.
Â
Â
Start inspraak Retailstructuurvisie 2010-2020