Kinderen uit Islamitische landen presteren slechter op school.

17/09/2010 12:00

Multiculturele Televisie Nederland

De schoolprestaties van kinderen uit Islamitische landen lopen achter ten opzichte van kinderen uit niet-Islamitische landen.

Deze stelling van onderwijssocioloog Jaap Dronkers veroorzaakte deze zomer grote ophef. Bedoelde Dronkers dat moslimkinderen dommer zijn dan niet-moslimkinderen? Kunnen moslimkinderen over één kam worden geschoren?

In deze aflevering van Z.O.Z. gaat Jaap Dronkers in debat met de onderwijsspecialist Zeki Arslan van het Instituut voor Multiculturele Vraagstukken 'Forum' en middelbare schooldirecteur Ajoeb Mohamed. Volgens Dronkers zou men op grond van de schoolresultaten moeten concluderen dat vooral gemengde scholen, in de volksmond 'zwarte scholen' het slecht doen, omdat er een te grote diversiteit is aan culturen. Hoe homogener de scholen, des te beter de prestaties. Volgens Zeki Arslan is dat volstrekte onzin: 'de schoolprestaties zijn veel afhankelijker van het opleidingsniveau van de ouders, dan van de etnische of religieuze achtergrond van de kinderen.' Ajoeb Mohamed, zelf directeur van een zwarte middelbare school in het centrum van Den Haag: 'Als je eenmaal kwalitatief goede leerkrachten hebt die gemotiveerd hun werk doen, blijken alle andere verschillen tussen de kinderen irrelevant te zijn.'

Z.O.Z. is een wekelijks discussieprogramma van de VPRO over samenleving en diversiteit, waarin presentator Anil Ramdas spreekt met gasten uit de wereld van politiek en cultuur. Zaterdag 17 september om 15.15 uur op Nederland 2.





http://weblogs.vpro.nl/zoz/