Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie


Patiënt baseert keuze voor ziekenhuis op ervaring anderen

17 september 2010

Mensen willen zelf bepalen waar ze een medische behandeling ondergaan. Bij het maken van een keuze voor een ziekenhuis of praktijk baseert men zich bij voorkeur op ervaringen van anderen en vergelijkingsinformatie van websites. Dat blijkt uit de meldactie 'Keuze' van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). Aan de meldactie deden bijna 1700 mensen mee.

De helft van de deelnemers heeft het afgelopen jaar daadwerkelijk zelf een keuze gemaakt wanneer zij zorg nodig hadden. In de meeste gevallen ging het om een keuze voor een ziekenhuis, in veel minder gevallen om de keuze voor een huisartsenpraktijk of apotheek. Van de mensen die een keuze maakten voor een ziekenhuis deed 31% dat op basis van vergelijkende informatie. De meest gebruikte manier van vergelijking is gebruik maken van ervaringen van anderen (44%), daarna volgt websites met vergelijkingsinformatie (24%).

Dat komt overeen met de tendens die de NPCF waarneemt bij haar websites ZorgkaartNederland.nl en ConsumentendeZorg.nl. ZorgkaartNederland.nl, waar bezoekers ervaringen van anderen kunnen vinden is in snel tempo gegroeid. Op ZorgkaartNederland.nl staan inmiddels meer dan 35.000 ervaringen en de bezoekersaantallen groeien maandelijks. ConsumentendeZorg biedt de mogelijkheid om ziekenhuizen op een aantal aspecten met elkaar te vergelijken. Daarnaast biedt de site toegankelijke informatie over allerlei zorgonderwerpen.

Sinds vandaag zijn de drie functies van de website duidelijk herkenbaar dankzij een vernieuwd design. "We merken dat er een grote behoefte is aan informatie over de soms moeilijke onderwerpen waar je mee te maken kan krijgen als je zorg nodig hebt", zegt Jacqueline Baardman, manager bij de NPCF. "Mensen zitten soms met vragen over complexe zaken als patiëntenrechten of de AWBZ of onduidelijke rekeningen. Op de vernieuwde website hebben wij nu al die vragen en bijbehorende antwoorden beschikbaar gesteld. Dat is een schat aan informatie.

"Wanneer mensen daarmee niet voldoende geholpen zijn, kunnen ze contact opnemen met ons meldpunt voor een advies op maat. Dat kan via de site, en telefonisch. Ook vragen wij mensen via ConsumentendeZorg om mee te doen aan onderzoeken en meldacties. Wanneer we weten tegen welke problemen mensen aanlopen, kunnen we actie ondernemen om deze problemen op te lossen en daarmee de kwaliteit van zorg verbeteren. Tot slot kunnen op de vernieuwde site ziekenhuizen op een aantal aspecten met elkaar vergeleken worden. Nu gaat het alleen nog om de staaroperatie en de knie- heupvervanging. De vergelijkingsinformatie zal in hoog tempo verder uitgebreid worden. De resultaten van de meldactie lijken te bevestigen dat we op de goede weg zijn. Ervaringen van anderen en vergelijkingsinformatie zijn belangrijk bij het maken van keuzes. Onze verwachting is dat dit in de toekomst nog verder toe zal nemen.