MBO raad
Onderzoek naar doorstroomervaringen vmbo-leerlingen en mbo-studenten
15-09-2010 - In opdracht van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren
(LAKS) en Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) heeft Stichting
Alexander de doorstroomervaringen van vmbo-leerlingen naar het mbo
onderzocht.
Studiekeuze laat en onbewust
Uit het onderzoeksrapport 'Kiezen kun je (stimu)leren' blijkt dat de
studiekeuze van jongeren vaak laat en onbewust plaatsvindt. Zowel
vmbo-leerlingen die midden in het keuzeproces zitten als mbo-studenten
die hier achteraf op terug kijken, geven aan dat ze op het vmbo
onvoldoende doen om erachter te komen wat ze interessant vinden.
De jongeren vinden dat de rol van het vmbo bij het bieden van
informatie alsmede de individuele begeleiding groter moet worden. Ook
willen ze dat dit eerder in hun vmbo-schoolloopbaan plaatsvindt.
Hierbij moet een beter aansluiting zijn tussen de keuze voor een sector
(tweede leerjaar) en de keuze voor een vervolgopleiding (vierde
leerjaar). De ouders zijn hierin ook belangrijk. De scholen moeten
hun meer betrekken bij het keuzeproces van de jongeren.
Rol mbo-instellingen
Mbo-instellingen kunnen jongeren en hun ouders helpen door een
realistisch beeld te scheppen van de opleidingen via bijvoorbeeld open
en meeloopdagen op school. Informatiefolders moeten concrete en juiste
informatie bevatten. Verder kunnen ze internet gebruiken om toekomstige
studenten, op andere manieren dan geschreven tekst, een beeld te bieden
van de opleiding (bijvoorbeeld via voorlichtingsfilmpjes).
Rol vmbo-scholen
Vmbo-scholen moeten hun leerlingen actief stimuleren om zich voor te
bereiden op hun studiekeuze. Denk hierbij aan het afnemen van
beroepskeuzetesten, het verspreiden van informatiefolders en het lopen
van stages.
Een realistisch beeld van het toekomstige beroep vinden leerlingen en
studenten belangrijk. Daarom pleiten zij om de beroepspraktijk meer te
betrekken in hun studie- en loopbaankeuze. Daarnaast geven de jongeren
aan dat ze naast klassikale begeleiding ook meer individuele
begeleiding willen van school. De rol van de decaan neemt hierin een
centrale positie in.
Website voor studiekeuze
Om vmbo-leerlingen te helpen bij het maken van hun studiekeuze, werkt
de MBO Raad momenteel aan de opzet voor een website om deze studiekeuze
te ondersteunen. De uitgangspunten van deze site sluiten goed aan op de
bevindingen uit het onderzoek.
Bijlage
Rapport `Kiezen kun je (stimu)leren'
Zie het origineel
Bron/Auteur: Webredactie