De Nederlandse Bank
DNB publiceert Kwartaalbericht september 2010
Persbericht
Datum 15 september 2010
Het Kwartaalbericht opent zoals gebruikelijk met rapportages over
economische ontwikkelingen, prudentieel toezicht op de financiële
sector en betalingsverkeer.
Daarnaast wordt extra aandacht besteed aan de volgende onderwerpen:
* Bazel III en de economie
* Kennis over monetair beleid: belangrijk maar gebrekkig
* De impact van banksparen op de Nederlandse bank- en
verzekeringssector
* Verantwoordelijkheden van DNB op de BES-eilanden na 10-10-10
* Sterkere coördinatie rond macro-economische onevenwichtigheden in
het eurogebied
* Meer toezichtaandacht voor bedrijfsmodel en strategie
Bazel III en de economie
Invoering van aangescherpte handels- en liquiditeitsstandaarden bij
banken - kortweg Bazel III - leidt tot stabielere economische groei en
verkleint de kans op een systeemcrisis. Tijdens de overgangsfase moeten
banken zich aanpassen om aan de nieuwe eisen te voldoen en zal de
economie enige hinder ondervinden. Modelberekeningen wijzen uit dat het
negatieve effect op het niveau van het bbp in die fase echter beperkt
is tot enkele tienden van een procent. Een voldoende lange
overgangstermijn zal deze kosten beperken doordat het banken meer
ruimte biedt om zich aan te passen. Op termijn overheersen dan ook de
voordelen van een solider financieel systeem. Dit blijkt uit onderzoek
van Bazelse werkgroepen en de Nederlandsche Bank (DNB).
Kennis over monetair beleid: belangrijk maar gebrekkig
Het Nederlandse publiek is niet goed op de hoogte van de belangrijkste
doelstelling van de Europese Centrale Bank (ECB). Dit blijkt uit
onderzoek door DNB. Toch is deze kennis belangrijk. Mensen die meer
weten over het monetair beleid hebben realistischere verwachtingen over
toekomstige prijsontwikkelingen. Dit helpt hen bij het nemen van
verstandige financiële beslissingen en draagt zo bij aan financiële
stabiliteit. Ook het bereiken van prijsstabiliteit is eenvoudiger
wanneer het publiek goed op de hoogte is van het ECB-beleid.
De impact van banksparen op de Nederlandse bank- en verzekeringssector
De Nederlandse markt voor fiscaal gefaciliteerde vermogensvorming
verandert in snel tempo. Sinds de introductie van de Wet Banksparen per
januari 2008 ondervinden levensverzekeraars in toenemende mate
concurrentie van banken en beleggingsinstellingen op deze markt.
Hierdoor staan de nieuwe productie en winstgevendheid van
levensverzekeraars structureel onder druk. Deze sector staat dan ook
voor een aanpassingsproces. Banken profiteren van banksparen omdat de
aangetrokken gelden een langlopende en relatief stabiele
financieringsbron vormen. Voor de consument lijkt banksparen te
resulteren in lagere kosten door de toenemende concurrentie. Door de
verschillen tussen typen producten en aanbieders blijft de markt echter
complex
Verantwoordelijkheden van DNB op de BES-eilanden na 10-10-10
Het Koninkrijk der Nederlanden staat aan de vooravond van een grote
staatkundige hervorming. Op 10 oktober 2010 ('10-10-10') worden Curaçao
en Sint Maarten net als Nederland en Aruba zelfstandige landen binnen
het Koninkrijk, terwijl Bonaire, Sint Eustatius en Saba (de zogenoemde
BES-eilanden) een soort 'bijzondere gemeenten' van het land Nederland
worden. Voor DNB betekent deze staatkundige hervorming dat zij ook op
de BES-eilanden verantwoordelijk wordt voor het uitoefenen van toezicht
op financiële instellingen en het uitvoeren van enkele centrale
banktaken. De invoering van de Amerikaanse dollar per 1 januari 2011
als wettig betaalmiddel in dit gedeelte van Nederland, maar ook andere
institutionele verschillen tussen het Caribische en het Europese
gedeelte van het Koninkrijk, maken de invulling van de taken van DNB in
het Caribische gedeelte van Nederland extra bijzonder.
Sterkere coördinatie rond macro-economische onevenwichtigheden in het
eurogebied
De Europese schuldencrisis toont aan dat er voor het goed functioneren
van de EMU meer coördinatie nodig is bij macro-economische
onevenwichtigheden, zoals de sterk toegenomen tekorten en overschotten
op de lopende rekening van lidstaten. De Europese Commissie heeft
hiervoor recent enkele voorstellen gedaan, die momenteel verder worden
uitgewerkt samen met de Van Rompuy Taskforce. DNB vindt het belangrijk
om onevenwichtigheden vroegtijdig te signaleren via een beperkt aantal
indicatoren met eenvoudige signaalwaarden. Ook zijn effectieve
procedures nodig die landen desnoods met sancties aanzetten tot actie.
Meer toezichtaandacht voor bedrijfsmodel en strategie
Een van de lessen van de crisis is dat het toezicht meer dan voorheen
een instellingsoverstijgend en vooruitblikkend karakter dient te
hebben. Dit betekent onder andere: meer aandacht voor bedrijfsmodellen
en strategieën van instellingen. Daarmee gaat de toezichthouder niet op
de stoel van de bestuurder zitten, maar wel indringende vragen stellen
over het verdienmodel en de strategische keuzes van de instelling.
Zonodig wordt de instelling gevraagd aanpassingen door te voeren.
Verder in dit Kwartaalbericht:
* Dekkingsgraad pensioenfondsen daalt naar 95%
* Hogere lasten drukken winstherstel banksector
* Einddatum Nederlandse betaalproducten in zicht
Einde persbericht.
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Tobias Oudejans
(tel.nrs. 020-524 3100 en 06-524 96 961) en Herman Lutke Schipholt
(tel.nrs. 020-524 2712 en 06-524.