Nederlands
UOCG: Geef de leraar z'n vak terug!
Datum: 15 september 2010
Goede leraren doen niet jaar in jaar uit hetzelfde kunstje. De kennis
van de schoolvakken en hoe je deze het best op leerlingen kunt
overdragen neemt elke dag toe. Het Universitair Onderwijscentrum
Groningen (UOCG) wil dat leraren veel meer en gemakkelijker met de
nieuwste inzichten aan de slag kunnen in hun lessen. Daarom start het
dit najaar met een project voor leraren die willen werken aan de
grenzen van het leren.
Leraren uit het basis- en voortgezet onderwijs vormen groepen rondom
vakdidactici. Vakdidactici zijn lerarenopleiders aan een universiteit
of hogeschool die ook onderzoek doen naar wat het best werkt in het
onderwijs. De leraren passen nieuwe inzichten toe op hun klassen en
meten of hun leerlingen inderdaad beter gaan scoren. Ook gaan ze zelf
onderzoeken opzetten, waarbij ze bijvoorbeeld kijken of rekenen op de
basisschool wel goed aansluit op wiskunde op de middelbare school.
Een van de vakdidactici van het UOCG is Tim Huijgen, die naast
onderzoeker ook leraar geschiedenis is. Hij werkt aan een onderzoek
naar `contextualiseren in het geschiedenisonderwijs'. Huijgen:
'Leerlingen van nu worden overspoeld met informatie, afkomstig van
allerlei media. Het is heel belangrijk dat ze die informatie kunnen
plaatsen, dat ze bijvoorbeeld kritisch zijn over de bron ervan. Dit
contextualiseren is een belangrijke vaardigheid die bij het vak
geschiedenis aan bod komt. Ik ben aan het onderzoeken hoe je dit het
best aan leerlingen kunt leren, en ik hoop dat ik via de netwerkgroepen
andere leraren dan tips en trucs kan geven die zij in hun lessen kunnen
gebruiken.'
De groepen gaan in eerste instantie bezig met de schoolvakken
Nederlands, Engels, wiskunde, biologie en geschiedenis. In een aantal
groepen is nog ruimte voor enkele leraren. Belangstellenden kunnen
contact opnemen met projectleider D.W. Maandag via de website van de
RUG.
Rijksuniversiteit Groningen