Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Oss, 14 september 2010

VOS LOGISTICS OPENT EERSTE LNG VULSTATION IN NEDERLAND ·

Milieuvriendelijk rijden op vloeibaar aardgas: fors lagere uitstoot CO2 en fijnstof · Aantrekkelijk alternatief voor binnenstedelijk goederenvervoer

Vos Logistics heeft samen met Mercedes-Benz Nederland, LNG Europe, Van Gansewinkel en Indox CryoEnergy Spain het initiatief genomen om milieuvriendelijk rijden met trucks op LNG (Liquefied Natural Gas) in Nederland mogelijk te maken. Vandaag is het eerste LNG vulstation in noordwest-Europa officieel in gebruik genomen door Pieter Hofstra, voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer. Het doel achter het initiatief is om tot een betere CO2 balans te komen. LNG is een heldere, kleurloze vloeistof die ontstaat als aardgas tot minus 162ºC wordt afgekoeld. In vloeibare vorm neemt LNG ongeveer 3 tot 4 keer minder volume in dan CNG (Compressed Natural Gas). Hierdoor heeft een truck rijdend op LNG een actieradius van meer dan 1.000 kilometer. Van de fossiele brandstoffen is aardgas het schoonste. In vergelijking met Euro 5 trucks op Diesel vermindert de CO2 emissie met 30% en de uitstoot van fijnstof met 85%. Bovendien is het geluidsniveau van een LNG truck de helft lager. Daarmee draagt rijden op LNG bij aan een duurzamer energiegebruik en een beter leefklimaat. Bovendien zijn de LNG trucks ook geschikt om op LBG (Liquefied Bio Gas) te rijden. Het is dan ook een uitstekend alternatief voor landelijke distributie en met name binnenstedelijk goederenvervoer. Zodra er meerdere vulstations in Europa worden neergezet en het motorvermogen van trucks op LNG toeneemt, zijn LNG trucks ook een duurzaam alternatief voor internationaal transport. Frank Verhoeven, CEO van Vos Logistics zegt: "Onder de noemer Eco Safe Logistics zoekt Vos Logistics de balans tussen rendement en duurzaamheid. Dit is vanuit de overtuiging dat duurzaamheid werkt als er een gezonde economische basis aan ten grondslag ligt voor de onderneming en haar klanten. Rijden op LNG past in onze sustainability doelstelling gericht om de CO2 emissie met 20% te verminderen. Wij zijn dan ook van plan een groot deel van onze distributievloot te vervangen door LNG trucks als dat economisch haalbaar is. We praten b ij aanvang dan over zo'n 50 tot 100 trucks."