Ingezonden persbericht


MCAFEE, INC. rapport WIJST OP het groeiende gevaar van digitale muziek en films McAfee waarschuwt consumenten voor aanzienlijk verhoogd risico bij het zoeken naar gratis content

Amsterdam, 14 september 2010 - McAfee, Inc. (NYSE: MFE) maakt vandaag de uitkomsten bekend van haar Digital Music & Movies Report: 'The True Cost of Free Entertainment 2010'. Het rapport geeft onthullende cijfers over het groeiende aantal cyberdreigingen die samenhangen met de populariteit van online muziek en video's. McAfee-onderzoekers ontdekten dat het risico groter is om op kwaadwillende sites terecht te komen als men zoekt naar het woord 'free' ('gratis'). McAfee onthult tevens dat cybercriminelen kwalijke content verbergen in muziek- en filmgerelateerde websites, en zelfs in fanclub-sites.

Consumenten kijken de afgelopen jaren steeds vaker naar online video's en downloaden muziek. Cybercriminelen haken daarop in door gevaarlijke websites, kwaadwillige reclame en videoweergavetools aan hun arsenaal toe te voegen. Nederlanders zitten steeds vaker op internet. Vorig jaar werd gemiddeld zeven uur per week gesurft, nu is dat gemiddeld 8,3 uur. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Intomart GfK, dat ieder half jaar onderzoek doet naar internetgebruik. Door deze stijging zijn ook de hieraan verbonden gevaren toegenomen.

Samenvatting belangrijkste uitkomsten
In het rapport schetsen onderzoekers diverse specifieke dreigingen, waaronder de gevaren van 'gratis' software, MP3's en streaming video, kwaadwillige fanpagina's en schadelijke advertenties die zelfs op gevestigde, vertrouwde websites opduiken. Uit het onderzoek blijkt dat het toevoegen van het woord 'free' tijdens het zoeken naar muziekbeltonen resulteert in een 300 procent grotere kans om via de belangrijkste zoekmachines terecht te komen op riskante sites. Deze cijfers betreffen zoekopdrachten in het Engels, het equivalent van het woord 'free' in andere talen leverde vergelijkbare resultaten op.

Zoeken naar 'MP3's' voegt risico toe aan muziekzoekopdrachten, terwijl het zoeken naar 'free MP3's' deze zoekopdrachten zelfs nog riskanter maakt. Zelfs wanneer consumenten in de zoekopdracht aangeven dat ze willen betalen voor MP3-muziek, sturen de zoekuitkomsten hen nog steeds door naar illegale content.

McAfee ontdekte ook duizenden malicieuze en zeer verdachte URL's in relatie tot fanclubs of commentaar op sociale media sites zoals YouTube en Twitter. Kwaadwillige reclame oftewel "malvertising" is een gangbare infectiemethode. Hierbij wordt een advertentie gebruikt om malware te verspreiden of misbruik te maken van de browser van de gebruiker. McAfee identificeerde onlangs bijvoorbeeld nog 'malvertising' op perezhilton.com. Bezoekers werden hierbij doorgestuurd naar een domein dat malware doorgaf.

"Consumenten bezoeken fansites, downloaden films en lezen nieuws over beroemdheden, maar zijn zich over het algemeen niet bewust van de risico's," aldus Paula Greve, directeur webbeveiligingsonderzoek bij McAfee. "Zij hebben snelle, eenvoudige toegang tot 'gratis' content, maar in werkelijkheid betalen zij daar een prijs voor. Consumenten moeten zich bewust blijven van de gevaren en altijd oppassen voor potentiële nieuwe dreigingen."

Belangrijke veiligheidstips
Consumenten dienen volgens Greve de volgende richtlijnen te volgen om veilig gebruik te maken van digitale media:


* Vermijd zoeken naar "gratis" content. Gebruik liever legitieme, betaalde websites om muziek en films binnen te halen.
* Vermijd klikken op banner reclame en niet-gevestigde muziek-, film- en downloadsites.
* Gebruik uitgebreide beveiligingssoftware, zoals McAfee® Total ProtectionTM, voor bescherming tegen de nieuwste gevaren.
* Gebruik gezond verstand: klik niet op links die in forums of op fanpagina's worden gepost.
* Gebruik een veilige zoekmachine plug-in, zoals McAfee® SiteAdvisor® software. Deze waarschuwt tegen potentieel riskante websites door een visuele rode, gele of groene indicatie toe te voegen aan zoekresultaten en toont consumenten zo welke sites veilig zijn.
* Bedenk dat hoe populairder een onderwerp, film of artiest is, hoe riskanter de zoekresultaten zullen zijn.

De volledige versie van het rapport kunt u vinden op http://newsroom.mcafee.com/images/10039/DMMRReport_NL_Aug2010.pdf