Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

BEDRIJVEN STIMULEREN FIETSEN NAAR HET WERK

rij2op5 verleidt automobilisten met haalbare doelen en fietsservices

Hilversum, 13 september. De fiets als aanvulling op de auto om naar het werk te gaan, staat centraal bij de campagne rij2op5. Met deze campagne sporen bedrijven hun werknemers, die op fietsbare afstand wonen, aan om vaker naar het werk te fietsen. Dit omdat het goed is voor de bereikbaarheid, gezonder voor milieu en mens en goedkoper voor werkgever en werknemer.

Met rij2op5 kiest de Fietsersbond (de initiatiefnemer van dit project) een insteek die de automobilist handelingsperspectief geeft om ook de fiets te pakken naar het werk. Daarbij is bewust gekozen voor samenwerking met bedrijven, waardoor de doelgroep direct wordt bereikt en collega's elkaar kunnen stimuleren om te gaan fietsen.

De campagne is vanuit de belevingswereld van de automobilist ontworpen en bestaat uit:
· fietsstimulering door bedrijven;

· communicatiecampagne in woord en beeld;
· fietsservice met onder meer persoonlijke reisadviezen, een proef met E-bikes, pech-onderweg-sevice en fietsenmaker bij het werk.

Proef met de E-bike
Onderdeel van de campagne is een proef met de E-bike, die de deelnemers aan het einde van het programma meekrijgen. Werknemers die met de auto komen mogen een maand lang een e-bike proberen. Dit is mogelijk gemaakt door Batavus, Gazelle, Sparta, Giant, Qwic, Sachs en Montego in combinatie met Bike Totaal Muijs en fietsenmaker Antilope uit Hilversum. De proef wordt enthousiast ontvangen. In het najaar van 2010 werkt het campagneteam aan een aantrekkelijk (vervolg)aanbod voor de medewerkers van bedrijven die meedoen met de campagne rij2op5. Een reactie van een van de deelnemers (meer reacties op www.rij2op5.nl): 'Het elektrisch fietsen bevalt uitstekend. Ik kan hier wel aan wennen.Ik fiets nu twee van de drie dagen naar mijn werk en kom, ondanks de harde wind niet totaal bezweet aan. Alleen dat is al een verademing. Ook privé gebruik ik de elektrische fiets en dat bevalt uitstekend. Al met al een aanwinst, ik zal hem missen na deze maand...’

Fietsenmaker bij het werk
Als voorloper op de service 'fietsenmaker bij het werk' biedt Aedes, vereniging van woningcorporaties, alle fietsende medewerkers een servicebeurt aan om de fiets winterklaar te maken. 26 van de 35 fietsende medewerkers van Aedes maakt gebruikt van deze dienst. Op dinsdag 14 en woensdag 15 september halen de fietsenmakers (Muijs en Antilope) de fietsen op. Aan het einde van de dag zijn de fietsen weer gereed om opgeknapt naar huis te gaan.

De kick off van de campagne rij2op5 in Hilversum was tijdens de 'gopedelec' roadshow. Deze roadshow, die door Europa trekt, bestaat uit een scala van verschillende E-bikes. Alle medewerkers (fietsers en automobilisten) van de bedrijven aan het Arenapark kunnen deze fietsen testen en het fietsen met trapondersteuning ervaren op een parcours dat uitgezet is bij de parkeergarage van Nike.

Wethouder Eric Boog van Hilversum gaf het startschot en reikte tevens voor de derde keer de Executive award uit, waarbij ieder kwartaal een leidinggevende in het zonnetje wordt gezet die het goede voorbeeld geef op het gebied van Fietsstimulering. Wethouder Boog over de campagne: 'het mooie van deze campagne is dat het geen wijzend vingertje is maar de doelgroep handelingsperspectief geeft om te gaan fietsen.'

Na de kick off werden de deelnemende bedrijven bezocht door het rij2op5 promoteam die hen een startpakket van de verschillende communicatiemiddelen van de campagne overhandigden geheel in stijl per E-bakfiets!

De volgende bedrijven Hilversum doen mee:
ROC van Amsterdam Gooi en Vechtstreek, Nike EMEA, Inter Access, AKN Programmabladen, De Alliantie, OXXIO, Aedes, vereniging van Woningcorporaties, KBCZ Heideheuvel, Rabobank Hilversum en Gemeente Hilversum.

rij2op5 is een driejarige campagne, die gestart is op 31 maart 2010 en inmiddels loopt bij 45 bedrijven in Amersfoort-Noord, Utrecht-West, Zeist en Houten. Daarnaast wordt met de Taskforce Mobiliteitsmanagement gewerkt aan een opschaling van rij2op5, met als doel een landelijke campagne in het voorjaar van 2011.

rij2op5 is een initiatief van de Fietsersbond in samenwerking met VNM en mede mogelijk gemaakt door de provincie Utrecht en het BRU. Voor meer informatie kijk op www.rij2op5.nl