ChristenUnie
Bijdrage Arie Slob AO Wegtunnels/A2 Leidsche Rijn tunnel
dinsdag 14 september 2010 14:00
De heer Slob (ChristenUnie): Voorzitter. Ik schat deze minister in als
een goede slaper. Hij zal echter ongetwijfeld ook wel eens slecht
dromen, waarschijnlijk wanneer hij over tunnels droomt. Dat is het
gevolg van het A73-syndroom. Wat daar gebeurde was heel vervelend, maar
wij hadden de overtuiging dat het nooit meer zou gebeuren. Toch is dit
dossier van de A2 een grote aha-erlebnis. Er doemen bovendien nog een
aantal andere tunnelproblemen op: de Tweede Coentunnel, de tunnel
A4-Midden-Delfland en de tunnel in de A15. Mogelijkerwijs zullen daar
dezelfde problemen ontstaan.
Ik concentreer mij nu echter even op de A2 en de problemen die daar
zijn ontstaan. Graag hoor ik van de minister wanneer hij op de hoogte
was van de problemen rond de tunnel en de bijbehorende grote
vertraging. Ik vraag dit omdat tijdens het debat in de gemeenteraad van
Utrecht de indruk is ontstaan dat er al veel langer informatie bekend
was. Die is dus niet gecommuniceerd aan de gemeenteraad van Utrecht en
evenmin aan de Kamer.
Klopt het verder ook dat de quickscan die wij uiteindelijk gekregen
hebben, pas deze zomer gemaakt is? Dit zou mij verbazen, omdat wij de
problemen rond de A73 al vanuit 2008 kennen. Je verwacht daarom dat er
veel sneller opgetreden wordt in nieuwe tunnelsituaties en die met
betrekking tot de A2 is een van de eerste daarvan.
Ik heb vragen over de oplossing die de minister nu bedacht heeft en
afgesproken heeft met onder andere de gemeente Utrecht. Ik heb daar zo
mijn twijfels over. Ik wil daarom graag weten of er ook alternatieven
gepasseerd zijn en zo ja, welke dat dan geweest zijn. Ik aarzel er zeer
over of dit het nu moet worden, ook al omdat hetgeen de minister daar
gaat doen de nodige tijd zal vragen. Het zal bovendien een investering
zijn waar een behoorlijk prijskaartje aan hangt. Hoeveel kost dit alles
overigens? Voor welke tijdsperiode zullen wij bovendien dergelijke
bedragen uitgeven? Ik vraag dit mede omdat wij op een zeker moment het
taakstellend budget voor de A2 met een behoorlijk bedrag hebben
verhoogd om de zaak te versnellen. Uit mijn hoofd zeg ik dat het 107
mln. was. Dit staat in een van de MIRT-boeken. Is dat geld nu verdampt?
Zijn wij dat nu kwijt? Komen er dus extra kosten bij voor het
alternatief dat nu bedacht wordt om dit probleem op te lossen? Graag
krijg ik daarover duidelijkheid.
Een van de alternatieven is om de vrachtauto's buiten de tunnel te
houden. Een van mijn collegae heeft die suggestie vandaag ook in de
media gedaan. Bovendien is er geopperd om een extra blusvoertuig aan te
schaffen om de veiligheid op die manier te kunnen waarborgen. Hoe het
ook zij, mijn fractie wil graag weten welke alternatieven er eventueel
zijn om in dit opzicht een goede afweging te kunnen maken.
Ik ga nu in op het budget. Ik heb begrepen dat de minister een
toezegging heeft gedaan aan de gemeente. Hij staat garant voor alle
meerkosten van de verdere vertraging in de invloedsfeer van de A2. Ik
heb dat niet teruggelezen in de brief. Het lijkt er echter een beetje
op dat een blanco check wordt uitgegeven. Klopt dit? Is die toezegging
gedaan? Als dat zo is, waarom is de Kamer daar dan niet over
geïnformeerd? Wat houden die garanties bovendien in?
Gezien de tijd rond ik nu af. Het is duidelijk dat er veel vragen leven
bij mijn fractie, in de eerste plaats over de informatievoorziening
naar de Kamer toe en in de tweede plaats over wat er inhoudelijk aan de
hand is en hoe lang dit al bekend was.
Arie Slob