Royal Haskoning


14-09-2010
Royal Haskoning investeert in civiel technisch ingenieur TU Delft Royal Haskoning investeert de komende vijf jaar in een partnerschap met de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen van de TU Delft. `Wij vinden het belangrijk om een bijdrage te leveren aan het behoud van het internationaal toonaangevend civiel technisch onderwijs en onderzoek in Nederland', aldus Erik Oostwegel van de Raad van Bestuur van advies- en ingenieursbureau Royal Haskoning tijdens de ondertekening op 10 september in Rotterdam.
Het partnerschap van Royal Haskoning maakt deel uit van een vernieuwingscampagne van een aantal partijen om te investeren in de civiele ingenieur van de toekomst en in kennisontwikkeling. Door de afnemende financiering van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen is participatie van de sector noodzakelijk om ervoor te zorgen dat er ook in de toekomst voldoende goed opgeleide civiele ingenieurs zijn. De behoefte wordt volgens Royal Haskoning alleen maar groter om te kunnen blijven werken aan oplosssingen voor de urgente vraagstukken rondom leefbaarheid en veiligheid van onze laaggelegen delta's, duurzame infrastructuur en mobiliteit. Daarom stellen Royal Haskoning en andere partners, waaronder Rijkswaterstaat en de grote aannemers, gezamenlijk een bedrag van 13 miljoen euro beschikbaar voor de komende vijf jaar.

Het geld wordt onder meer gebruikt om de aantrekkelijkheid van het vakgebied voor aankomende studenten te vergroten en de kwantiteit en kwaliteit van uitstromende ingenieurs op peil te houden. Daarnaast is het de bedoeling om de inhoud van het onderwijs en onderzoeksprogramma te actualiseren en op de behoefte van de sector aan te passen. Louis de Quelerij, decaan van de faculteit Civiele techniek en Geowetenschappen, markeert de investeringscampagne als de overgang naar een meer intensieve samenwerking met de TU Delft met de civieltechnische sector. De sector denkt meer na over de lange termijnbehoefte op het gebied van onderwijs en onderzoek, terwijl de hoogleraren van de faculteit hun programma's beter zullen afstemmen op deze vraag.