Consumentenbond
14 september 2010
Opta onderzoekt vermoedelijke overtreding Telfort alsnog
Na aandringen van de Consumentenbond start toezichthouder Opta alsnog
een onderzoek naar de manier waarop Telfort vorig jaar klanten van
Compuserve heeft overgenomen. Volgens de Consumentenbond heeft Telfort
deze klanten bij de overname ten onrechte niet geïnformeerd over het
feit dat Telfort, in tegenstelling tot Compuserve, een starttarief
rekent voor vast-bellen. Opta weigerde in eerste instantie vast te
stellen of Telfort in overtreding was. Hiertegen heeft de
Consumentenbond met succes bezwaar gemaakt bij de toezichthouder.
bellen Telfort betaalde, na het indienen van een handhavingverzoek door
de Consumentenbond, de klanten die hun contract wilden opzeggen naar
aanleiding van de wijziging terug. Hierdoor vond Opta het niet nodig om
vast te stellen of Telfort de Telecommunicatiewet had overtreden. De
Consumentenbond is het hiermee oneens. Voor de bond is van belang dat
de toezichthouder vaststelt of de Telecommunicatiewet is overtreden.
Wettelijke verplichting
Begin 2010 ontving de Consumentenbond klachten van voormalige
Compuserve-klanten. Na de overname door Telfort moest ineens een
starttarief voor vast-bellen worden betaald terwijl vooraf aan de
klanten was gemeld dat door de overgang niets zou veranderen. Het is
wettelijk verplicht dat consumenten geïnformeerd worden over
wijzigingen in hun nadeel. De klanten hebben het recht hun abonnement
dan kosteloos te beëindigen.