Gemeente Wieringen

Studie vergelijkt varianten voor hoogwaterkering Den Oever Hoogheemraadschap

De maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) en de financiële haalbaarheidsstudie zijn klaar.

Uit deze studies, die een objectieve vergelijking van de vier varianten voor versterking van de hoogwaterkering mogelijk maken, blijkt variant 2B vanuit maatschappelijk oogpunt het meest interessant.

Voor variant 3B, die niet alleen zorgt voor een veilige hoogwaterkering maar ook een einde maakt aan de bestaande wateroverlast op het buitendijks gelegen haventerrein, valt met name op dat er een groot gat zit tussen de geraamde kosten en de verwachte financiering. De komende weken adviseren de adviesgroep, projectgroep en een bestuurlijk overleg het hoogheemraadschap over de consequenties van de resultaten van de studies voor 3B: valt hij af, of vinden ze dat 3B samen met drie andere varianten verder uitgewerkt moet worden in het milieueffectrapport?

De maatschappelijke kosten baten analyse kijkt onder andere naar naar waterveiligheid, effect op het haventerrein, hinder van de aanleg, recreatie en toerisme, stremming van de scheepvaart en wonen. Deze studie concludeert dat variant 2B â het verleggen en verbreden van een aantal havendammen, eventueel in combinatie met een beperkte verhoging van de Havendijk â maatschappelijk gezien het beste te verkiezen is. Hij heeft weliswaar niet de laagste maatschappelijke kosten, maar ook geen negatieve invloed op bijvoorbeeld scheepvaart of recreatie en toerisme. Bovendien hoeven in variant 2B de monumentale bunkercomplexen niet te verdwijnen. De financiële haalbaarheidsstudie heeft in beeld gebracht welke financieringsbronnen er mogelijk zijn en dit afgezet tegen de geraamde kosten voor elke variant. Deze studie laat zien dat voor de drie varianten voor versterking 1A+, 2A en 2B de financiering rond kan komen.

Â

Lastig te voorspellen Variant 3B is lastig te beoordelen, zo valt te lezen in de MKBA. Dat komt doordat het tegengaan van wateroverlast en de reactie van de bedrijven op het haventerrein daarop moeilijk is te voorspellen. Bovendien is het effect op regionaal niveau anders dan op nationaal niveau. Als alle bedrijven daadwerkelijk failliet gaan of vertrekken als variant 3B er niet komt (en er komt geen andere bedrijvigheid voor terug), dan heeft 3B op regionaal niveau de meeste baten. Als bedrijven toch blijven bij het realiseren van 3B, dan wegen de baten niet op tegen de kosten. Volgens het rapport neemt daarnaast de beleving van de haven neemt sterk af, de woningen aan de haven worden minder waard en de variant heeft een negatief effect op recreatie en toerisme. Ook wordt de scheepvaart vaker gestremd en is er een verlies van ligplaatsen. Op landelijk niveau heeft variant 3B sowieso de meeste maatschappelijke kosten. Dit komt volgens de MKBA omdat de regionaal verdwijnende bedrijven en werkgelegenheid zich vaak naar een andere locatie binnen Nederland verplaatsen.

De financiële haalbaarheidsstudie laat zien dat er voor variant 3B een groot tekort is. Er zijn nog geen bedragen toegezegd, maar de inschatting van mogelijke bijdragen wijst uit dat het tekort minimaal 60 miljoen en maximaal 115 miljoen euro bedraagt.

Â

Advies De volgende stap is het uitwerken van de varianten in een milieueffectrapport. In het rapport worden de effecten van de verschillende varianten op onder andere bedrijvigheid, natuur, leefbaarheid en bereikbaarheid onderzocht. De provincie heeft richtlijnen voor dit rapport vastgesteld. In de richtlijnen staat dat vóór het opstellen van het rapport besloten kan worden dat het hoogheemraadschap variant 3B op basis van de resultaten van de MKBA en de financiële haalbaarheidsstudie niet verder hoeft uit te werken. In dat geval valt deze variant af.

Het hoogheemraadschap is zich ervan bewust dat veel belanghebbenden in Den Oever graag variant 3B uitgevoerd willen zien. Daarom zijn de adviesgroep (met vertegenwoordigers van bewoners, ondernemers en belangenorganisaties) en het bestuurlijk overleg (met gemeente Wieringen, provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en het hoogheemraadschap) gevraagd het hoogheemraadschap te adviseren over welke consequenties de uitkomsten van de MKBA en de haalbaarheidsstudie moeten hebben voor 3B. Ook in het vervolgtraject wil het hoogheemraadschap juist vanwege alle belangen die spelen nauw blijven samenwerken met de verschillende partijen.

Â

Beslissing over 3B Het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap beslist uiteindelijk op basis van resultaten van MKBA en haalbaarheidsstudie én de adviezen van de adviesgroep, projectgroep en bestuurlijk overleg wat er met variant 3B gebeurt. Medio volgend jaar kiest het hoogheemraadschap vervolgens op basis van de resultaten van de MKBA, de haalbaarheidsstudie en het milieueffectrapport op welke wijze de hoogwaterkering moet worden versterkt. Â