Gemeente Wieringen
Studie vergelijkt varianten voor hoogwaterkering Den Oever
Hoogheemraadschap
De maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) en de financiële
haalbaarheidsstudie zijn klaar.
Uit deze studies, die een objectieve vergelijking van de vier varianten
voor versterking van de hoogwaterkering mogelijk maken, blijkt variant
2B vanuit maatschappelijk oogpunt het meest interessant.
Voor variant 3B, die niet alleen zorgt voor een veilige hoogwaterkering
maar ook een einde maakt aan de bestaande wateroverlast op het
buitendijks gelegen haventerrein, valt met name op dat er een groot gat
zit tussen de geraamde kosten en de verwachte financiering. De komende
weken adviseren de adviesgroep, projectgroep en een bestuurlijk overleg
het hoogheemraadschap over de consequenties van de resultaten van de
studies voor 3B: valt hij af, of vinden ze dat 3B samen met drie andere
varianten verder uitgewerkt moet worden in het milieueffectrapport?
De maatschappelijke kosten baten analyse kijkt onder andere naar naar
waterveiligheid, effect op het haventerrein, hinder van de aanleg,
recreatie en toerisme, stremming van de scheepvaart en wonen. Deze
studie concludeert dat variant 2B â het verleggen en verbreden van een
aantal havendammen, eventueel in combinatie met een beperkte verhoging
van de Havendijk â maatschappelijk gezien het beste te verkiezen is.
Hij heeft weliswaar niet de laagste maatschappelijke kosten, maar ook
geen negatieve invloed op bijvoorbeeld scheepvaart of recreatie en
toerisme. Bovendien hoeven in variant 2B de monumentale bunkercomplexen
niet te verdwijnen. De financiële haalbaarheidsstudie heeft in beeld
gebracht welke financieringsbronnen er mogelijk zijn en dit afgezet
tegen de geraamde kosten voor elke variant. Deze studie laat zien dat
voor de drie varianten voor versterking 1A+, 2A en 2B de financiering
rond kan komen.
Â
Lastig te voorspellen
Variant 3B is lastig te beoordelen, zo valt te lezen in de MKBA. Dat
komt doordat het tegengaan van wateroverlast en de reactie van de
bedrijven op het haventerrein daarop moeilijk is te voorspellen.
Bovendien is het effect op regionaal niveau anders dan op nationaal
niveau. Als alle bedrijven daadwerkelijk failliet gaan of vertrekken
als variant 3B er niet komt (en er komt geen andere bedrijvigheid voor
terug), dan heeft 3B op regionaal niveau de meeste baten. Als bedrijven
toch blijven bij het realiseren van 3B, dan wegen de baten niet op
tegen de kosten. Volgens het rapport neemt daarnaast de beleving van de
haven neemt sterk af, de woningen aan de haven worden minder waard en
de variant heeft een negatief effect op recreatie en toerisme. Ook
wordt de scheepvaart vaker gestremd en is er een verlies van
ligplaatsen.
Op landelijk niveau heeft variant 3B sowieso de meeste maatschappelijke
kosten. Dit komt volgens de MKBA omdat de regionaal verdwijnende
bedrijven en werkgelegenheid zich vaak naar een andere locatie binnen
Nederland verplaatsen.
De financiële haalbaarheidsstudie laat zien dat er voor variant 3B een
groot tekort is. Er zijn nog geen bedragen toegezegd, maar de
inschatting van mogelijke bijdragen wijst uit dat het tekort minimaal
60 miljoen en maximaal 115 miljoen euro bedraagt.
Â
Advies
De volgende stap is het uitwerken van de varianten in een
milieueffectrapport. In het rapport worden de effecten van de
verschillende varianten op onder andere bedrijvigheid, natuur,
leefbaarheid en bereikbaarheid onderzocht. De provincie heeft
richtlijnen voor dit rapport vastgesteld. In de richtlijnen staat dat
vóór het opstellen van het rapport besloten kan worden dat het
hoogheemraadschap variant 3B op basis van de resultaten van de MKBA en
de financiële haalbaarheidsstudie niet verder hoeft uit te werken. In
dat geval valt deze variant af.
Het hoogheemraadschap is zich ervan bewust dat veel belanghebbenden in
Den Oever graag variant 3B uitgevoerd willen zien. Daarom zijn de
adviesgroep (met vertegenwoordigers van bewoners, ondernemers en
belangenorganisaties) en het bestuurlijk overleg (met gemeente
Wieringen, provincie Noord-Holland, Rijkswaterstaat en het
hoogheemraadschap) gevraagd het hoogheemraadschap te adviseren over
welke consequenties de uitkomsten van de MKBA en de haalbaarheidsstudie
moeten hebben voor 3B. Ook in het vervolgtraject wil het
hoogheemraadschap juist vanwege alle belangen die spelen nauw blijven
samenwerken met de verschillende partijen.
Â
Beslissing over 3B
Het dagelijks bestuur van het hoogheemraadschap beslist uiteindelijk op
basis van resultaten van MKBA en haalbaarheidsstudie én de adviezen
van de adviesgroep, projectgroep en bestuurlijk overleg wat er met
variant 3B gebeurt. Medio volgend jaar kiest het hoogheemraadschap
vervolgens op basis van de resultaten van de MKBA, de
haalbaarheidsstudie en het milieueffectrapport op welke wijze de
hoogwaterkering moet worden versterkt.
Â