Strukton
Strukton participeert in winnend consortium A-lanes A15 - pps-project voor
de capaciteitsuitbreiding A15
14 | 09 | 2010
Strukton is samen met de partners Ballast Nedam, John Laing en Strabag
van het consortium A Lanes A15 door Rijkswaterstaat aangewezen als
geselecteerde gegadigde voor het publiek private samenwerkingsproject
(pps) A15 Maasvlakte - Vaanplein (MaVa). Dit versterkt de leidende
positie van Strukton in de Nederlandse markt op het gebied van pps.
A-Lanes A15 heeft de economisch meest voordelige inschrijving gedaan
voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van de
capaciteitsuitbreiding van dit traject van de A15. De A15 is een
belangrijke verbinding tussen het uitbreidende Rotterdamse haven- en
industriegebied en het Europese achterland. De overeenkomst heeft een
looptijd van 25 jaar en totale nominale projectwaarde van circa EUR 1,5
miljard. Daarmee is het A15 MaVa project de grootste opdracht die ooit
door Rijkswaterstaat is aanbesteed.
Projectomschrijving
Het project omvat de capaciteitsuitbreiding en het beheer van circa 37
km van de Rijksweg 15 tussen de Maasvlakte en het Knooppunt Vaanplein.
De capaciteitsuitbreiding omvat:
o Het aanleggen van extra rijstroken en verkeersmanagementsystemen,
zodat de doorstroming en de veiligheid op de A15 sterk verbeteren;
o De aanleg van een nieuwe beweegbare brug ter vervanging van de
huidige Botlekbrug over de Oude Maas, waarmee de scheepvaart van een
knelpunt wordt verlost. De nieuwe Botlekbrug krijgt twee
doorvaartopeningen van elk circa 90 m en ligt circa 14 m boven het
water. Dit is twee keer zo hoog als de huidige brug voor het
kruisende weg- en spoorwegverkeer, waardoor de nieuwe brug minder vaak
open hoeft. De nieuwe Botlekbrug, die tot 45 m hoogte kan openen, zal
een van de grootste beweegbare bruggen in de wereld worden.
o Het beheer en onderhoud van de A15, inclusief technische
installaties, de bruggen en viaducten, en twee wegtunnels (Botlek en
Thomassen).
Planning
De komende periode staat tot eind 2010 in het teken van het afronden en
formaliseren van de contracten en financiering. De
uitvoeringswerkzaamheden op het traject zullen medio 2011 aanvangen en
naar verwachting voor eind 2015 worden afgerond.
DBFM-Contract
Het project is Europees aanbesteed en wordt in de vorm van een
DBFM-overeenkomst (Design, Build, Finance and Maintain) uitgevoerd. Dit
houdt in dat A-Lanes A15 niet alleen verantwoordelijk is voor het
volledig ontwerpen en realiseren van het A15 project, maar ook voor de
financiering en het beheer en onderhoud van alle bestaande en nieuwe
infrastructuur, tot 20 jaar na beschikbaar stelling.
Deze aanpak resulteert in optimale levensduurkosten. Alle componenten
zijn geïntegreerd in één contract en worden door één en dezelfde partij
in onderlinge samenhang ontworpen, gefinancierd, uitgevoerd en
beheerd.
Ballast Nedam, John Laing, Strabag en Strukton vinden in dit consortium
een belangrijke partner in Croon Elektrotechniek, voor de
specialistische Tunneltechnische en Verkeerstechnische Installaties.
Voor dit project is een internationaal team van gespecialiseerde
bedrijven samengesteld, waaronder Oranjewoud voor verkeerskundige
analyses. Quist Wintermans Architekten hebben onder andere de nieuwe
Botlekbrug ontworpen. Deze brede expertise wordt aangevuld met de
kennis van juridische, financiële en verzekeringsexperts van
respectievelijk Allen & Overy en de tandem BNP Paribas / RebelGroup en
Marsh.
John Laing participeert voor 28% in A-Lanes A15. Ballast Nedam,
Strabag en Strukton participeren ieder voor 24% in A-Lanes A15 en
hebben alle drie een derde aandeel in de design, build, en maintain
fasen.