Gemeente Brummen
Flyeractie voor 'veilig spoor'
(Oorspronkelijke publicatie datum: 12-09-2010)
Wethouder Elbers ontvangt de flyer
Vorige week ontving wethouder Bart Elbers uit handen van de heren
Stonkhorst en Van Goor de flyer Wij zijn voor een veilig spoor. Beide
heren zijn vertegenwoordigers van de gezamenlijke wijkraden uit het
dorp Brummen en actief binnen RONA (het Regionaal Overleg Noordelijke
Aftakking). Met de woorden De gemeente Brummen staat zij aan zij met de
wijkraden voor een leefbare situatie langs de IJssellijn. Ik steun de
flyeractie van de wijkraden danook van harte, stak de Brummense
verkeerswethouder de aanbieders van de flyer een hart onder de riem.
Het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), een ingrijpend beleidsvoornemen
van het rijk, heeft grote gevolgen voor onder andere het spoor tussen
Arnhem en Zutphen (de IJssellijn). Vanaf het begin van deze plannen
heeft de gemeente Brummen een kritische houding aangenomen en is de
samenwerking gezocht met de andere gemeenten langs de IJssellijn en
Twentelijn, de provincies Gelderland en Overijssel, de Stadsregio
Arnhem Nijmegen, Regio Twente, Regio Stedendriehoek. We bundelen onze
krachten richting het rijk, maar laten ook steeds ons eigen geluid
horen, Aldus Bart Elbers.
Oplossingen bieden
De essentie van het Programma Hoogfrequent Spoor is om in de Randstad
en op enkele drukbereden trajecten direct daarbuiten, over te gaan op
spoorboekloos rijden. Dat wil zeggen: om de 10 minuten een
personentrein. In het PHS worden hiertoe keuzes gemaakt in spoortracés
voor het goederenvervoer en het personenvervoer. Dit leidt tot het
verplaatsen van grote goederenstromen, inclusief gevaarlijke stoffen,
naar bestaande spoortrajecten in het oosten van het land. Elbers
hierover: Dit is onacceptabel als het rijk geen betere oplossing biedt
voor leefbaarheids- en veiligheidsproblemen voor inwoners van steden en
dorpen langs het spoor.
Ondoordacht plan
Vorige week woensdag vond in Den Haag een rondetafelgesprek over de
plannen plaats. Namens de Regio Stedendriehoek (waartoe ook Brummen
behoort) voerde wethouder Swart van Deventer het woord. Hij gaf aan dat
de gemeenten van de regio Stedendriehoek een duidelijke vinger in de
pap willen hebben bij de voorgenomen aanpak van de problematiek rond
het goederenvervoer. Daarnaast is een milieueffectrapportage van groot
belang. Een ondoordacht plan, zo typeert wethouder Elbers de
rijksplannen. zon 40 tot 62 extra goederentreinen per dag voor Brummen
betekent nogal wat. Ook omdat onze gemeente als enige in de regio is
gevestigd op klei- en veengrond. Geluids- en trillingsoverlast zijn
daardoor groter.
Betrokkenheid inwoners
Er waren vorige week woensdag ook groepen inwoners uit Brummen en
Leuvenheim aanwezig in Den Haag. Het tekent de betrokkenheid van onze
inwoners bij dit onderwerp. Zij maken zich dus grote zorgen,
constateert wethouder Elbers. Of de inspraak in de Den Haag tot
resultaten leidt durft Elbers niet met zekerheid te zeggen. Er werden
door de kamerleden veel vragen gesteld aan de insprekers, waaronder de
vertegenwoordigers van RONA en de Regio Stedendriehoek. In oktober
bespreekt de Tweede Kamer de voorstellen en valt er een besluit. Tot
die tijd zullen we, ook samen met de betrokken wijkraden uit onze
gemeente, onze stem laten horen. En wat mij betreft mag de toon best
wat scherper.
Websites
Wilt u meer weten over dit onderwerp, dan kunt u terecht op
deze speciale pagina op de gemeentelijke website. De bewoners- en
belangengroepen langs de IJssel- en Twentelijn hebben zich gebundeld in
het RONA. RONA staat voor Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking en
heeft een eigen website: www.ijssellijn.info.