Ingezonden persbericht

Amsterdam, 11 september 2010

Lancering nieuw magazine: Lotje&co inspireert gezinnen met zorgintensieve kinderen

Met de uitreiking van het eerste exemplaar aan directeur Ingrid Tuinenburg van NSGK voor het gehandicapte kind, is zaterdag 11 september het magazine Lotje&co gelanceerd.

Lotje&co is de naam van het nieuwe lifestyle magazine dat gezinnen met een zorgintensief kind informeert, stimuleert en inspireert. "Eindelijk een frisse en positieve insteek", volgens hoofdredacteur Veronique Werz, die het eerste exemplaar tijdens het festival 5D op de NDSM-werf in Amsterdam overhandigde.

Het nieuwe magazine is een 'gewoon' blad voor een 'bijzondere' doelgroep. Zo omschrijft Lotje&co het nieuwe magazine, dat drijft op de pijlers erkennen, herkennen en verkennen. Het tijdschrift behandelt onder andere onderwerpen als het gezinsleven, shopping, psyche en koken en is daarmee interessant voor ieder lid van een gezin met een zorgintensief kind. Het magazine benadert alles vanuit een positief standpunt. "Wij willen gezinnen wijzen op de mogelijkheden die zij hebben in plaats van de beperkingen", zegt Werz.

Veronique Werz, moeder van een meervoudig complex gehandicapt kind, weet hoe het is om deel uit te maken van een gezin met een zorgintensief kind. "Het tijdschrift is een spreekbuis voor deze doelgroep. Met lotgenoten die hun ervaringen delen. Nu is alle informatie geschreven vanuit instellingen, zelden vanuit de ouder of gezin. Lotje&co helpt gezinnen zich te ontwikkelen en verder te kijken dan de wereld van de hulpverlening." Dat doet het via het magazine en de gelijknamige website www.lotjeenco.nl.

Het eerste magazine is mede tot stand gekomen door steun van NSGK en wordt vanaf nu ieder kwartaal uitgegeven door stichting Lotje&co. Dat de behoefte aan een dergelijk tijdschrift bestaat, blijkt wel uit het feit dat nog voor het eerste exemplaar is verschenen, al ruim duizend gezinnen een abonnement op het blad hebben genomen.

Waaronder oud-tennisprof Paul Haarhuis. "Dit is een geweldig initiatief: deze doelgroep zit altijd met vragen en antwoorden hierop zijn zeer welkom", weet Haarhuis als vader van een autistische zoon. Ook Rob van Vuure, bladenmaker, toont zich onder de indruk van het nieuwe blad. "Meteen al duizend abonnees is geweldig. Daar zal elk 'groot' startend publieksblad dolgelukkig mee zijn. Het zegt iets over de betrokkenheid van de doelgroep. Een geweldige basis, en een garantie dat het niet bij één nummer zal blijven."

Noot voor de redactie (