Gemeente Noordwijkerhout
Website gemeente stijgt weer fors
Website gemeente Noordwijkerhout van 272e naar 112e positie op de
ranglijst
Begin dit jaar heeft de gemeente een nieuwe website gelanceerd en
continu wordt gewerkt aan concrete verbeteringen. De overheidsmonitor
heeft vandaag bekend gemaakt dat Noordwijkerhout maar liefst 160
plaatsen is gestegen: naar de 112e plaats. Daarmee mag Noordwijkerhout
zich de snelste stijger noemen op de ranglijst van Nederlandse
gemeenten.
De overheidsmonitor meet op zes concrete gebieden:
1. Standaarden: Het toegankelijk maken van bekendmakingen,
vergunningen, ruimtelijke plannen en richtlijnen.
Gemeten is dat Noordwijkerhout volledig aan de Europese
dienstenrichtlijn voldoet en de periodieke bekendmakingen conform
de landelijke standaarden publiceert.
2. Transparantie: Openbaar maken van overheidsinformatie, denk aan
besluitenlijsten, verslagen van de raad en commissies.
De overheidsmonitor oordeelt dat Noordwijkerhout een goed
bestuursinformatiesysteem heeft: en alle stukken goed vindbaar
zijn.
3. Dienstverlening: Online meldingen kunnen verrichten of aanvragen
van producten, denk aan verhuizing doorgeven, vergunningen en
documenten.aanvragen, inclusief betaalmogelijkheden.
Noordwijkerhout biedt zowel aan burgers als bedrijven een ruim
assortiment producten en diensten in haar digitale loket. Dit loket
is direct te benaderen via de homepage van de website.
4. De burger centraal: Is de dienstverlening toegankelijk? Kan de
bezoeker de status van zijn aanvraag volgen, kun je meerdere
producten tegelijk aanvragen? Op dit soort zaken wordt gelet.
Via de website van de gemeente Noordwijkerhout kunnen burgers door
middel van hun Digid naar persoonlijke overheidsinformatie. In de
toekomst wordt deze informatievoorziening nog verder verbeterd,
zodat burgers via hun eigen Noordwijkerhoutse website met alle
overheidsinstanties hun zaken kunnen regelen.
5. Interactieve verwijzingen: Zijn koppelingen naar andere
overheidsinformatie gemaakt, zoals antwoord voor bedrijven,
mijnoverheid.nl, de ombudsman en dergelijke.
Noordwijkerhout voldoet aan alle interactieve verwijzingen die door
de overheidsmonitor worden voorgeschreven.
6. Toegankelijkheid: is de pagina makkelijk leesbaar, werkt de
zoekfunctie goed.
De zoekfunctie op de Noordwijkerhoutse website is verbeterd en de
bezoeker vindt gemakkelijk haar weg.
De gemeente heeft zich ten doel gesteld om voor het einde van het jaar
bij de top 50 te horen. Het verbeteren van de digitale dienstverlening
is een belangrijk speerpunt: het past bij deze tijd en het komt de
burger tegemoet. In januari heeft de gemeente het digitale loket
geĂŻntroduceerd en gebleken is dat steeds meer gebruik gemaakt wordt van
de online diensten. Sinds dit voorjaar is het aantal digitale aanvragen
meer dan verdubbeld.