Groen!
IRIS2-plan goedgkeurd: Brussel kiest voor toekomst- en mensgerichte
mobiliteit.
Voorzitter Wouter Van Besien is tevreden met de goedkeuring van het
IRIS2-plan. âOnze Brusselse staatssecretaris van Mobiliteit, Bruno de
Lille, ijverde reeds enkele maanden om het ambitieus mobiliteitsplan
goedgekeurd te krijgen.â Op donderdag 9 september 2010 was het dan
zover en keurde de Brusselse Regering het IRIS2-plan goed. âDe
regeringsdeelname van Groen! in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest
werpt duidelijk haar vruchten af. Met dit mobiliteitsplan neemt Brussel
een grote hindernis om de leefbaarheid in de stad te vergroten.â
Het plan bepaalt dat Brussel tegen 2018 de verkeersdruk met 20% laat
dalen en dat vanaf nu openbaar vervoer, fietsers en voetgangers op de
eerste plaats komen in het Brusselse mobiliteitsbeleid. Op die manier
wil de Brusselse regering de economische leefbaarheid, de
levenskwaliteit en de luchtkwaliteit in het Gewest opkrikken.
IRIS2-plan: ambitieus én realistisch
Het IRIS2-plan is het strategische plan voor de mobiliteit binnen het
Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De strategische doelstellingen: tegen
2018 de verkeersdruk met 20% doen dalen en het promoten van het
openbaar vervoer, het stappen en fietsen. Andere steden zoals Parijs,
Berlijn of Kopenhagen hebben al bewezen dat dergelijke maatregelen een
positieve impact hebben op de economische en sociale leefbaarheid van
een grootstad.
Met het IRIS2-plan kiest Brussel voor meer ruimte en voorrang voor het
openbaar vervoer, de voetgangers en de fietsers, een gerationaliseerd
en doordacht wegennet en autogebruik en een parkeerbeleid op
gewestelijk niveau. Mobiliteit op maat van de mensen dus, die tegelijk
de economische slagkracht van het Gewest verzekert. Daarnaast pakt het
ook de fijnstofproblematiek aan.
Strategisch plan met concrete vertaalslag
In vergelijking met het IRIS1-plan, gaat dit plan veel verder: het is
becijferd en er werden al concrete keuzes gemaakt. Zo zullen lichten
worden afgestemd op het openbaar vervoer: zij moeten de concurrentie
met de wagen aankunnen. Er komen meer vrije bus- en trambanen,
tramlijn 94, 9 en 33 worden uitgebreid en er komt ook een metrolijn van
het centrum richting Schaarbeek. Ook voor voetgangers en fietsers bevat
het plan een aantal maatregelen zoals bredere voetpaden, 20 km
voetgangerszones, een fietsplan dat veiliger fietsen in Brussel
mogelijk moet maken.
Naast een aantal ingrijpende keuzes pro openbaar vervoer, wordt
tegelijk ook het monopolie van de auto aan banden gelegd: d.m.v.
fiscale maatregelen wordt het gebruik van de auto ontmoedigd als er
evenwaardige of zelfs betere alternatieven voor handen zijn. Er wordt
ook werk gemaakt van het parkeerbeleid: het plan voorziet bijvoorbeeld
pendelparkings en een vermindering met 16% van het aantal
parkeerplaatsen op de openbare weg. De vrijgekomen parkeerplaatsen
blijven behouden voor buurtbewoners, net omdat we willen dat zij steeds
parkeerplaats vinden in de buurt van hun woning.
Contact: Jonas Dutordoir -