Festival De Wereld van Witte de With claimt Rotterdamse kunst-as


Europees kunsttalent experimenteert met Rotterdamse openbare ruimte

ROTTERDAM, 20100729 -- Van 10 tot 12 september claimt kunstenfestival De Wereld van Witte de With samen met talentvolle Europese kunstenaars de Rotterdamse kunst-as als publiek laboratorium. Met werk van de Britse installatiekunstenaar Luke Jerram, Belgisch kunstenaar Peter De Cupere, Deens kunst en architectuur gezelschap Bureau Detours, de Duitse kunstenaar Daniel González en de Oostenrijkse collectieven Ubermorgen.com en Monochrom haalt het festival vernieuwende beeldende kunst de straat op. Kunstpodia worden verlengd en lopen over in de straat; de grenzen tussen binnen- en buitenruimte vervagen. In een drie dagen lang durend experiment maakt Festival De Wereld van Witte de With de perfecte stad zichtbaar.

Het festivalmotto `De stad is af!' krijgt gestalte door vernieuwend werk van Europese kunstenaars die zich verzetten tegen het monofunctionele karakter van straten en steden. De kunst-as van Rotterdam is tijdens de 11de editie van Festival De Wereld van Witte de With een enclave van afheid, een plek met een zeer dynamisch en sociaal karakter dat als vanzelf ontstaat door de kruisbestuiving tussen kunstwerken, uiteenlopende kunstdisciplines, de Rotterdamse kunstinstellingen en festivalbezoekers. De focus op vernieuwende beeldende kunst maakt onderdeel uit van de nieuwe koers die Festival De Wereld van Witte de With is ingeslagen.

Tijdens Festival De Wereld van Witte de With presenteert de Brit Luke Jerram werk dat is geïnspireerd door zijn komst naar Rotterdam in juni dit jaar. De stromende regen van destijds grijpt Jerram aan om de paraplu in te zetten als beeldend middel die in grote getale architectuur en landschap kunnen veranderen.

Het werk van de Belg Peter De Cupere bestaat uit twee geur-installaties: de Smoke Room en de Smile Room. Door een beroep te doen op het subjectieve en associatieve effect van geur, in combinatie met visuele beelden, creëert De Cupere een meta-zintuigelijke waarneming die enkel het zien óf het ruiken overstijgt.

Het Deense Bureau Detours zal tijdens het festival een deel van het kenmerkende Rotterdamse stadsgezicht veranderen in een oase. Dit zogenaamde 2. Generation Cityplanning zorgt voor nieuwe relaties en interacties tussen mensen.

Ook kunstenaar Daniel González, wonend en werkend in Berlijn, pleegt een directe interventie in het kenmerkende beeld van de Rotterdamse kunst-as. Speciaal voor Festival De Wereld van Witte de With verandert González de toren van de Remonstrantse Kerk, waar Arminius huist, in een pop-up building. Vergelijkbaar met een pop-up boek ontstaan er tijdelijke vormen die verrassend werken, en de waarneming van onze omgeving veranderen.

Met de Oostenrijkse collectieven Ubermorgen.com en Monochrom haalt het festival, in nauwe samenwerking met WORM, een stukje Wenen naar Rotterdam. Ubermorgen.com, bestaande uit Hans Bernhard en Lizvlx, werkt aan een oevre van mediainterventies, software modificaties en performances op het net. Monochrom, een begrip in de Weense digitale kunstwereld, werkt met uiteenlopende media en kunstvormen. Centraal in het werk van Monochrom staat het verzamelen, groeperen, registreren en bevrijden van `littekens veroorzaakt door alledaagse culturele artefacten'. Het festival verwelkomt de deelname van WORM, vooruitlopend op de verhuizing van WORM begin 2011 naar haar nieuwe locatie (voormalig Fotomuseum) aan de Witte de With Straat.

Naast de focus op vernieuwende Europese kunstenaars zal het festival vanaf deze editie uitgebreid aandacht besteden aan aanstormend Rotterdams talent, debatten en netwerkactiviteiten voor kunstprofessionals. Het Festival De Wereld van Witte de With wil binnen drie edities uitgroeien tot een toonaangevend internationaal kunstenfestival.

Het volledige festival programma wordt vanaf maandag 23 augustus via de website www.festivalwww.nl bekend gemaakt.