Gemeente Schouwen-Duiveland
Monumenten klassendag
Publicatiedatum: 07 september 2010
PERSBERICHT
BASISSCHOOLLEERLINGEN DOEN MEE AAN MONUMENTEN KLASSENDAG
Ongeveer honderdzestig leerlingen van vijf verschillende basisscholen
op Schouwen-Duiveland doen vrijdag 10 september mee aan de Open
Monumenten Klassendag, die dit jaar voor het eerst ook op
Schouwen-Duiveland wordt gehouden. Deze klassendag is een initiatief
van de landelijke stichting Open Monumentendag, bedoeld om de interesse
van jongeren voor het verleden te wekken. Dit gebeurt door het bezoeken
van een monument op de vrijdag vóór de Open Monumentendag
Op Schouwen-Duiveland gaan de leerlingen van de Theo Thijssenschool
(10.00 uur) en De Meie
(11.00 uur) uit Zierikzee naar het Maritiem Museum in het Gravensteen
aan de Mol, waar een bezoek aan de gevangeniscellen op het programma
staat. De leerlingen van de Willibrordusschool uit Zierikzee hebben de
Gasthuiskerk (8.45 uur) en de Lutherse kerk (10.00 uur) voor een bezoek
uitgekozen. Een aantal van hen gaat een kijkje nemen in de oude
gevangenis in het Gravensteen (13.30 uur)
De Bruse basisschoolleerlingen van zowel De Meerpaal als Op Dreef zijn
vrijdag 10 september te vinden
in de onlangs gerestaureerde Oudheidkamer. De leerlingen van de
Meerpaal zijn daar te gast vanaf 9.30 uur. Hun leeftijdgenootjes van Op
Dreef komen om 11.00 uur.
Met deze klassendag wil de landelijke Stichting Open Monumentendag de
belangstelling van kinderen uit de hoogste groepen van het
basisonderwijs voor het verleden prikkelen door ze op een ongedwongen
manier kennis te laten maken met monumenten. Hierdoor hoopt de
stichting een basis te leggen voor interesse in en waardering voor het
cultureel erfgoed op latere leeftijd. Ook kunnen hun enthousiaste
verhalen aanleiding voor hun ouders zijn om op de Open Monumentendag
van zaterdag 11 september een of meerdere monumenten te gaan bezoeken.
Voordat de kinderen een kijkje gaan nemen in het gekozen monument,
krijgen ze in de klas een korte introductie over monumenten. Zij maken
hierbij kennis met de monumensjes; dit zijn figuurtjes die de vroegere
bewoners van een monument voorstellen en die het verhaal achter het
monument vertellen. Ook krijgen zij een monumentenkijker.
Kijken aan de hand van deze monumentenkijker, ervaren en vooral beleven
staan centraal bij dit monumentenbezoek. Aan de hand van deze
monumentenkijker (er zijn verschillende soorten, afhankelijk van het
monument ) krijgen de leerlingen een beeld hoe mensen vroeger in en om
het monument leefden. Met het maken van een Monumentenkaart, waarop de
leerlingen hun ervaringen van die dag kunnen uitbeelden, wordt de
klassendag afgerond.