Rijksoverheid
Datum 10 september 2010
Betreft Intrekken voorhang bekostiging dure geneesmiddelen bij
ziekenhuisverplaatste zorg (TNF4alfaremmers)
Geachte voorzitter,
Op 14 juli jl. stuurde ik u een zogenaamde 'voorhangbrief' met als onderwerp
"voorhang bekostiging dure geneesmiddelen bij ziekenhuisverplaatste zorg (TNF
alfaremmers)". In die brief heb ik het voornemen geuit om per 1 januari 2011
behandelingen met producten uit de geneesmiddelengroep 'TNF alfaremmers'
integraal en exclusief onder de ziekenhuisbekostiging te brengen door opname in
de beleidsregel dure geneesmiddelen en verwijdering uit het
geneesmiddelenvergoedingensysteem (GVS) en de huidige dubbele aanspraak op
het gebruik van deze middelen te vervangen door een enkelvoudige aanspraak.
TNF alfaremmers worden gebruikt voor de behandeling van reuma en enkele
andere ziektes, zoals de ziekte van Crohn en psoriasis.
Een overweging achter dit voorstel was onder andere dat zowel de huidige
dubbele aanspraak op deze middelen (zowel op grond van de Zvw4prestatie
geneeskundige zorg als op grond van de Zvw4prestatie farmaceutische zorg) als
de daaraan gekoppelde dubbele bekostigingssystematiek (waarbij bekostiging
soms zowel via de ziekenhuisbudgetten kon plaatsvinden als via het GVS) volgens
het CVZ in de praktijk leidt tot financierings4 en verstrekkingsgeschillen tussen
verzekeraars en zorgaanbieders. De patiënt kan hiervan de dupe worden,
aangezien dit volgens het CVZ tot situaties kan leiden waarbij zorginhoudelijke
overwegingen ondergeschikt kunnen raken aan financiële overwegingen. Een
andere overweging was onder andere dat zowel de doelmatige inkoop van de
geneesmiddelen, als het doelmatig gebruik beter gewaarborgd is als de
betreffende geneesmiddelen - net als alle andere elementen van de behandeling
door het ziekenhuis - onder de ziekenhuisbekostiging worden gebracht. Mijn
verwachting is dat door de maatregel een meer doelmatige inkoop wordt
gerealiseerd en daarmee een besparing van ¤ 50 miljoen (per 2011). Zoals in de
voorhangbrief aangekondigd, dient de maatregel m.b.t. de TNF4alfaremmers
gezien te worden als onderdeel en eerste stap van een breder voornemen om op
termijn te komen tot een enkelvoudige aanspraak en bekostiging bij alle (dure)
medisch4specialistische geneesmiddelen.
In mijn brief van 14 juli jl. heb ik eveneens aangegeven dat het mijn uitgangspunt
is dat de behandeling met deze geneesmiddelen - net als nu het geval is - indien
gewenst en medisch verantwoord ook in de thuissituatie als verzekerde zorg moet
Ons kenmerk
GMT/VDG 3022164
Pagina 2 van 2
kunnen plaatsvinden. Ik heb aangegeven dat voor mij voorop staat dat patiënten
geen hinder mogen ondervinden van deze maatregel en dat ik daartoe in overleg
zou treden met de ziekenhuizen en andere betrokken partijen. Inmiddels heeft dat
overleg plaatsgevonden. Daarnaast hebben diverse betrokken organisaties
schriftelijk gereageerd op de beleidsvoornemens die ik mijn brief van 14 juli jl.
uiteen heb gezet.
Uit dit overleg en uit de schriftelijke reacties is naar voren gekomen dat de
ziekenhuizen (bij monde van NVZ en NFU) "achter het principe staan van de
overheveling" van de TNF alfaremmers en "de verbeterde doelmatigheid" die
daarmee gerealiseerd kan worden. Wel zien NVZ en NFU, net als alle andere
betrokken organisaties waaronder vertegenwoordigende organisaties van
patiënten en medisch specialisten, onder andere grote risico's voor de
patiëntenzorg als de maatregel al per 2011 zou worden ingevoerd.
1
De risico's
voor de patiëntenzorg zitten hierin dat de continuering van de thuislevering en
thuistoediening van de middelen, na overdracht van de verantwoordelijkheid
hiervoor van (met name) landelijke apotheekorganisaties naar de ziekenhuizen,
per 2011 niet meer goed geregeld kan worden. Ziekenhuizen zouden ofwel zelf de
thuistoediening moeten organiseren, ofwel contracten moeten afsluiten met de
landelijke apotheekorganisaties die momenteel de thuislevering en thuistoediening
verzorgen. Dit is binnen de korte termijn die hiervoor resteert volgens de
ziekenhuizen niet meer adequaat te regelen, dan wel alleen tegen hoge kosten.
Daarom pleiten ziekenhuizen voor uitstel van de maatregel naar 2012, zodat deze
zorgvuldig kan worden voorbereid.
Ik ben gevoelig voor deze signalen uit het veld. De gebruikers van TNF
alfaremmers vormen een kwetsbare patiëntengroep. Zoals ik ook al in mijn brief
van 14 juli aangaf, mag de kwaliteit van de behandeling van deze patiënten niet
onder deze maatregel leiden. Daarnaast zie ik in het veld draagvlak om mee te
werken aan een zorgvuldige invoering van de maatregel per 2012. Dit brengt mij
ertoe invoering van deze maatregel uit te stellen tot 1.1.2012. Dit uitstel
impliceert dat ik deze voorhangprocedure intrek en aan de voorbereiding van de
nieuwe voorhang voor 2012 begin.
Op basis van zeer recente informatie van het CVZ over de raming van het
geneesmiddelenkader blijkt dat dit besparingsverlies in 2011 kan worden
opgevangen in het geneesmiddelenkader. Er treedt door het uitstellen van de
maatregel dus geen besparingsverlies op over het jaar 2011. Ik vertrouw erop u
met deze brief voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
1
Daarnaast achten de ziekenhuizen de besparing van ¤ 50 miljoen op zo'n korte termijn niet
realiseerbaar en maakt men zich zorgen over de omvang van de budgetvergoeding.
---- --