Nieuw-Vlaamse Alliantie




Vlaamse Regering keurt nieuw Rekendecreet principieel goed

klok 10 september 2010

De Vlaamse Regering heeft op de ministerraad van 10 september 2010 het Rekendecreet van Vlaams minister van Financiën en Begroting Philippe Muyters principieel goedgekeurd. Het Rekendecreet actualiseert het Comptabiliteitsdecreet van 2004 dat voor een deel dode letter bleef. Het nieuwe Rekendecreet legt de basis voor een werkbaar, modern financieel management van de Vlaamse overheid.

Basisprincipes van het Rekendecreet zijn :


1) De invoering van een dubbele boekhouding met kostenanalytische component in de Vlaamse administraties;
2) Een moderne begroting gericht op prestaties en effecten in plaats van enkel op besteedde middelen;
3) Een versterking van de verantwoording en rapportering aan beleidsmakers en het Vlaams Parlement;
4) Bevestiging van het principe van single audit;
5) Een efficiënte en effectieve aanpak van subsidieregelingen.

Dubbele boekhouding Vanaf 2012 zullen de Vlaamse ministeries een bedrijfseconomische (`dubbele') boekhouding voeren. Dit wil zeggen dat ze naast de gebruikelijke `overheidsrekeningen' ook een balans, een resultatenrekening en een jaarrekening zullen opstellen. Op deze manier zullen de beleidsvoerders in de Vlaamse administraties kunnen beschikken over de informatie waarover ook CEO's van een bedrijf vandaag beschikken: tegen welke kostprijs kan ik bepaalde taken uitvoeren? Is deze kost aanvaardbaar in vergelijking met andere publieke sectoren of de private sector? Op welke wijze kan ik de kosten van mijn beleid verminderen zonder in te binden inzake resultaat en beleidseffect? Informatie waar het huidige management vaak het raden naar heeft.

Prestatiebegroting Door de uitbouw van deze kostenanalytische boekhouding legt het Rekendecreet ook de basis voor een prestatiebegroting. Dit wil zeggen dat het meer mogelijk wordt het beleid te beoordelen op basis van niet-financiële criteria. Het is niet alleen belangrijk te weten hoeveel middelen worden geïnvesteerd - wat momenteel vaak als enige criterium wordt gehanteerd - maar ook welke resultaten met deze middelen worden behaald.

Responsabilisering Het Rekendecreet geeft het management in de Vlaamse administraties ook een grotere verantwoordelijkheid, door meer te werken met kredietenveloppen, die dan zo optimaal mogelijk kunnen worden ingezet om de vooropgestelde doelstellingen te bereiken. Het indienen van een begroting op programma-niveau (en niet langer op basisallocatie-niveau) geeft de top van de Vlaamse administratie immers een ruimere vrijheid om te zoeken naar de beste verhouding tussen inzet van middelen en personeel. Dit betekent echter niet dat de controle van het Vlaams Parlement wordt verzwakt. Door de nieuwe mogelijkheden tot koppeling van financiële informatie aan informatie over geleverde prestaties en bereikte effecten wordt een veel sterkere verantwoording aan het Vlaamse Parlement mogelijk.

Single Audit Er leeft reeds lang een algemeen gevoel bij de Vlaamse administraties dat er te veel controlemechanismen zijn die dubbel werk doen of elkaar voor de voeten lopen. Het Rekendecreet herneemt daarom het principe van de single audit, waarbij controles niet langer overlappen, maar controle-instanties elkaars bevindingen gebruiken en erop voortbouwen in een soort controlepiramide. Aan de top van deze piramide staat het Rekenhof. Op deze manier kunnen risico's beter afgedekt worden, vermijden we blinde vlekken en kan de controlelast voor de gecontroleerden toch verminderen.

Stroomlijnen subsidieregels Het Rekendecreet stroomlijnt tenslotte ook de subsidieregels voor de Vlaamse Overheid. Het legt een basis om te komen tot meer uniforme regels naar verantwoording en rapportering door de gesubsidieerde zodat de Vlaamse overheid meer zicht krijgt of de verstrekte subsidies het beoogde doel bereiken. Deze evaluatie kan dan gebruikt worden om latere subsidieaanvragen te beoordelen. Deze uniforme rapportering moet een cultuur van verantwoordelijkheid en resultaatgerichtheid stimuleren in de gesubsidieerde sector.

Het Rekendecreet is op aansturen van Vlaams minister voor Financiën en Begroting Philippe Muyters vooral een praktisch instrument geworden, dat ten dienste staat van de administraties, eerder dan dat het een van buiten opgelegd keurslijf is zoals het Comptabiliteitsdecreet van 2004 op de werkvloer werd ervaren. Minister Muyters: "Het Rekendecreet is praktijkgericht en focust op het scheppen van mogelijkheden. Het legt de basis voor een moderner overheidsmanagement, zonder de huidige praktijk te negeren. Financiële resultaten én doeltreffendheid gaan voortaan hand in hand bij het beoordelen van de geleverde prestaties."

Het Rekendecreet gaat na de principiële goedkeuring op de ministerraad naar de Raad van State voor advies. Na ontvangst van het advies van de Raad van State volgt de definitieve goedkeuring door de Vlaamse Regering en de indiening in het Parlement. In overleg met het Parlement streeft de Vlaamse Regering er naar het decreet nog in de loop van 2010 ter stemming voor te leggen zodat de nodige uitvoeringsbesluiten tijdig kunnen worden opgemaakt. De begroting 2012 zal de eerste begroting zijn die volgens het nieuwe Rekendecreet zal worden opgesteld. Auteur(s): Philippe Muyters, Vlaams minister van Financiën en Begroting Contactinfo:

Piet De Bruyn, woordvoerder van minister Philippe Muyters Tel: 02/552 67 07 Fax: E-post: piet debruyn vlaanderen be Url: www.n-va.be