Duits-Nederlandse Handelskamer
Beter gedrag = succesvoller zakendoen
Den Haag, 10 september 2010
Wanneer ondernemers op de hoogte zijn van de juiste manier van zaken
doen in Duitsland, zullen ze meer succes hebben op de Duitse markt.
Daarom organiseert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) op dinsdag
21 september 2010 van 10 tot 17 uur in Groningen het seminar `Etiquette
voor Duitsland'.
Doel van het seminar is het voorkomen van misverstanden tussen Duitse
en Nederlandse zakenmensen. Daarbij geeft het seminar inzicht in de
belangrijkste culturele verschillen in de Nederlands-Duitse
zakenwereld. Tijdens de cursus worden de Duitse omgangsvormen aan de
hand van interactieve oefeningen duidelijk gemaakt en wordt aangetoond
waar op gelet moet worden. Dit zal de deelnemers helpen
communicatieproblemen te voorkomen en een succesvolle samenwerking met
de oosterburen te creëren. "Nederlanders leren hier niet alleen waarom
Duitsers het soms moeilijk hebben met de `het komt wel goed'-houding
van de Nederlanders," zegt Marlies Komorowski, verantwoordelijk voor de
evenementenmarketing van de DNHK. "Ze kunnen ook doelgericht
persoonlijke ervaringen bespreken en daarmee hun zakelijke relaties
verbeteren."
Het seminar richt zich op zakenmensen, die door een beter begrip van de
andere cultuur het eigen gedrag in het buurland willen verbeteren om
daarmee de relaties met Duitse zakenpartners tot een groter succes te
maken. Het maximale aantal deelnemers bedraagt 15 personen. Partners
van dit seminar zijn de KvK Noord-Nederland en ITC,
Interkulturelle-Trainer.com.
De deelnamekosten bedragen 349,- euro (excl. BTW). Leden van de
Nederlands-Duitse Handelskamer krijgen 20 procent korting.
Contact: Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), Marlies Komorowski,
tel. 070 3114 156, e-mail m.komorowski@dnhk.org.