FNV Bondgenoten: zowel klanten als personeel HEMA vinden sfeer en service
achteruit gaan
De klanten vinden dat de sfeer in de HEMA-winkels achteruit is gegaan.
Ook werknemers vinden dat het minder leuk is geworden bij de HEMA. Dat
blijkt uit de in totaal 981 reacties die FNV Bondgenoten sinds 5
augustus binnen heeft gekregen op twee internetmeldpunten: een voor
klanten van de HEMA en een voor werknemers.
558 werknemers vulden de enquête in. Ruim driekwart van hen vindt dat
de sfeer is verslechterd en 86% zegt dat de werkdruk is toegenomen. Dat
weerspiegelt in de reacties van 423 klanten van de HEMA die het
meldpunt bezochten. Driekwart van hen gaf aan dat de sfeer in de winkel
is verslechterd. Daarnaast vinden ze dat rijen voor de kassa langer
zijn geworden , de winkels er rommeliger uitzien en dat het langer
duurt voordat ze worden geholpen. Dat kan kloppen, want 86% van de
werknemers constateert dat ze met minder collega's op de werkvloer
hetzelfde werk moeten doen.
Volgens Henk van der Ploeg, bestuurder FNV Bondgenoten, is het
HEMA-beleid gestoeld op drie uitgangspunten: "Punt een is zo min
mogelijk uren inzetten, dus werken met zo min mogelijk mensen. Twee is
zo goedkoop mogelijke arbeid en dus ben je met 19 jaar al gauw te oud
en zijn tijdelijke contracten eerder regel dan uitzondering. En drie is
dat alles zo flexibel mogelijk moet en dus hebben steeds meer
werknemers grote moeite werk en privé te combineren. Dat leidt grote
werkdruk voor het personeel en minder service voor de klanten."
Een groot probleem voor het veelal vrouwelijke en parttime werkende
HEMA-personeel is het gebrek aan zeggenschap over roosters: 43% geeft
aan dat hun baas geen rekening houdt met de privésituatie bij het
opstellen van roosters en 25% doet dat alleen maar in een noodsituatie.
Daardoor is werk lastig te combineren met bijvoorbeeld kinderopvang of
zorgtaken. Van der Ploeg: "Dat is de laatste jaren steeds erger
geworden. Mensen hebben geen invloed meer op hun roosters en hebben dus
de grootste moeite werk en privé te combineren."
De resultaten van de twee meldpunten bevestigen het beeld dat Van der
Ploeg al had: "Ik krijg al lange tijd klachten van werknemers en
probeer daar met HEMA over te praten, maar dat leverde niks op.
Misschien dat deze cijfers en dan vooral die van de klanten, HEMA
wakker schudt. Zeker nu de toko in de verkoop staat. Ik kan alleen maar
hopen dat de volgende eigenaar het beter voor heeft met z'n personeel."
FNV Bondgenoten