FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: zowel klanten als personeel HEMA vinden sfeer en service achteruit gaan

De klanten vinden dat de sfeer in de HEMA-winkels achteruit is gegaan. Ook werknemers vinden dat het minder leuk is geworden bij de HEMA. Dat blijkt uit de in totaal 981 reacties die FNV Bondgenoten sinds 5 augustus binnen heeft gekregen op twee internetmeldpunten: een voor klanten van de HEMA en een voor werknemers.

558 werknemers vulden de enquête in. Ruim driekwart van hen vindt dat de sfeer is verslechterd en 86% zegt dat de werkdruk is toegenomen. Dat weerspiegelt in de reacties van 423 klanten van de HEMA die het meldpunt bezochten. Driekwart van hen gaf aan dat de sfeer in de winkel is verslechterd. Daarnaast vinden ze dat rijen voor de kassa langer zijn geworden , de winkels er rommeliger uitzien en dat het langer duurt voordat ze worden geholpen. Dat kan kloppen, want 86% van de werknemers constateert dat ze met minder collega's op de werkvloer hetzelfde werk moeten doen.

Volgens Henk van der Ploeg, bestuurder FNV Bondgenoten, is het HEMA-beleid gestoeld op drie uitgangspunten: "Punt een is zo min mogelijk uren inzetten, dus werken met zo min mogelijk mensen. Twee is zo goedkoop mogelijke arbeid en dus ben je met 19 jaar al gauw te oud en zijn tijdelijke contracten eerder regel dan uitzondering. En drie is dat alles zo flexibel mogelijk moet en dus hebben steeds meer werknemers grote moeite werk en privé te combineren. Dat leidt grote werkdruk voor het personeel en minder service voor de klanten." Een groot probleem voor het veelal vrouwelijke en parttime werkende HEMA-personeel is het gebrek aan zeggenschap over roosters: 43% geeft aan dat hun baas geen rekening houdt met de privésituatie bij het opstellen van roosters en 25% doet dat alleen maar in een noodsituatie. Daardoor is werk lastig te combineren met bijvoorbeeld kinderopvang of zorgtaken. Van der Ploeg: "Dat is de laatste jaren steeds erger geworden. Mensen hebben geen invloed meer op hun roosters en hebben dus de grootste moeite werk en privé te combineren."

De resultaten van de twee meldpunten bevestigen het beeld dat Van der Ploeg al had: "Ik krijg al lange tijd klachten van werknemers en probeer daar met HEMA over te praten, maar dat leverde niks op. Misschien dat deze cijfers en dan vooral die van de klanten, HEMA wakker schudt. Zeker nu de toko in de verkoop staat. Ik kan alleen maar hopen dat de volgende eigenaar het beter voor heeft met z'n personeel."